دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سوانح و حوادث همواره یکی از عوامل تهدید کننده زندگی انسان ها
سوانح و حوادث همواره یکی از عوامل تهدید کننده زندگی انسان ها
حادثه به طور کلی به وقوع پدیده ای نوظهور و ناگهانی اطلاق می گردد.
اولویت حوادث در گروه های سنی:
نوزاد: خفگی ( با بالش، لحاف، پتو، عروسک های نرم )، سقوط، خفگی با گاز CO، سوختگی، گزش جانوران زهری، حوادث ترافیکی (عدم استفاده از صندلی کودک)
کودکان: سقوط، خفگی با جسم خارجی، مسمومیت، سوختگی، غرق شدگی، گزش جانوران زهری
نوجوانان و جوانان: حوادث ترافیکی، سقوط، غرق شدگی، سوختگی، گزش جانوران زهری، حوادث ورزشی و تفریحی
میانسالان: حوادث ترافیکی، سقوط، غرق شدگی، سوختگی، گزش جانوران زهری، مسمومیت، حوادث ورزشی و تفریحی
سالمندان: حوادث ترافیکی، سقوط، سوختگی، مسمومیت، گزش جانوران زهری
زنان باردار (دوران بارداری، پس از زایمان): سوختگی، سقوط، حوادث ترافیکی، خفگی، گزش جانوران زهری
4 محور اساسی که در پیشگیری و مراقبت از حوادث مورد توجه قرار میگیرند عبارتند از:
ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه
بررسیهای پراکنده در خصوص علل حوادث و سوانح نشان میدهد که مفهوم حوادث برای غالب مردم چیزی است خدا خواسته ، اتفاقی و اجتناب ناپذیر، در حالیکه بررسیهای علمی مختلف نشان داده است که توزیع حوادث مطابق خصوصیات زمان ، مکان و شخص میباشد و کاملاً قابل پیشبینی است . بنابراین ایجاد نگرش مطلوب و رفتارهای مناسب برای پیشگیری از حوادث در فرهنگ ایمنی مهم تلقی میشود .
الزام به رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و ایمنی
در این راستا سازماندهی مناسب مانند پیشگیری از تردد اتومبیلهای فرسوده و مستهلک، رعایت قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی و عبور و مرور، کنترل وسایل ایاب و ذهاب و سرویسهای حمل و نقل دانشآموزان در مدارس و اردوهای تابستانی ، راهحل دومی است که در سایه توسعه همکاریهای بین بخشی پدید میآید .
رعایت استانداردهای فنی و بهداشتی و نکات ایمنی
در طراحی و احداث ساختمانها و تولید ماشینآلات و ابزار کار و ایجاد محیط سالم و آموزشگاهها ، اصلاح نقشه تیپ مدارس با توجه به آئیننامه بهداشت محیط آموزشگاهها موکداً توصیه میشود . در احداث مدارس مسائلی از قبیل محل آن، مساحت زمین مدارس ، تعداد طبقات ساختمان ، سرویسهای بهداشتی ، اتاق خدمات بهداشتی و کمکهای اولیه ، نور ، رطوبت ، حرارت و دما ، صدا و وضع آب آشامیدنی و چگونگی سیستم جمعآوری و دفع زباله و فاضلاب و وجود دربهای خروجی اضطراری ، داشتن حفاظ برای تراسها و پلهها ، وجود کپسولهای ضد حریق بر اساس استانداردهای بهداشتی موجود ، ضروریترین اصول آمادگی مدارس برای تعلیم و تربیت کودکان جامعه است .
این آموزش میتواند موارد زیر را شامل گردد :
· آموزش اصول ایمنی در برنامه درسی دانشآموزان، در پایههای مختلف تحصیلی .
· آموزش اصول ایمنی و کمکهای اولیه در فرصتهای ممکنه به صورت فیلم ، داستان ، نمایش ، از طریق رسانههای همگانی و گروهی در خانه و مدرسه .
· آموزش اصول ایمنی به اولیاء مدرسه و والدین دانشآموزان
ضرورت اجراء آموزش پیشگیری از حوادث برای کودکان و نوجوانان که آیندهساز کشور هستند ، یکی از محورهای کلیدی فراگرد کلی توسعه اجتماعی است . مدارس بهعنوان مهمترین منابع توسعه اجتماعی و اقتصادی میبایست بهرهگیری از مشارکت سازمانها و نهادها و مردم را در زمینه تأمین سلامت کودکان ، پیشگیری و کنترل حوادث را سرلوحهٔ آموزش و پرورش عمومی قرار دهند و با توجه به راههای پیشگیری از حوادث نسبت به ارتقاء کیفیت بهداشتی عرصه تعلیم و تربیت دانشآموزان کشور بیش از گذشته وارد عمل شوند و این امر را بهعنوان یک مسئولیت شرعی و اجتماعی تلقی نمایند ./برزگری
مریم یزدانخواه کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت
نظر دهید