متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/08/29
  • - تعداد بازدید: 62
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

آزمایش ازدواج چیست و چرا اهمیت دارد؟ (قسمت اول)

آزمایش ازدواج چیست و چرا اهمیت دارد؟

آزمایش ازدواج یا غربالگری سلامت قبل از ازدواج، یکی از آزمایش‌های لازم و ضروری قبل از عقد رسمی و محضری است. دلیل انجام آزمایش ازدواج چیست؟ این آزمایشات به منظور بررسی بیماری‌های خونی مثل کم خونی، هپاتیت و تالاسمی انجام می‌شود. همچنین از بروز مشکلات ژنتیکی در ازدواج فامیلی پیشگیری می‌گردد.

آزمایش ازدواج، شامل آزمایش‌های غربالگری سلامتی به همراه برخی آزمایش‌های اضافی است. این آزمایش‌های اضافی شامل تشخیص باروری، مشکلات سلامتی و همچنین نقص‌های ژنتیکی هستند. دلیل اهمیت انجام این آزمایش‌ها قبل از تشکیل خانواده این است که برخی از افراد از اختلالات سلامتی یا ژنتیکی که ممکن است داشته باشند مطلع نیستند، خصوصاً اگر علائم رایج مربوط به این اختلالات را تجربه نکنند. به طور کلی 15 درصد از زوج‌هایی که در سن باروری هستند به ناباروری مبتلا هستند. کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند باید برای بررسی باروری و سایر مسائلی که می‌توانند بر تنظیم خانواده تاثیر بگذارند، آزمایش ازدواج را انجام دهند.

مزایای آزمایش ازدواج

آزمایش ازدواج جزء جدایی ناپذیر برنامه ریزی صحیح برای تشکیل خانواده است. در حالی که زوج‌ها اغلب نگاه منفی به آزمایش‌های باروری دارند، اما نتایج این آزمایش‌ها معمولاً مثبت و مفید هستند. با انجام آزمایش ازدواج و آزمایش‌های باروری، زوج‌ها می‌توانند از مشکلات متعدد در آینده جلوگیری کنند و با آرامش خاطر، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

آزمایش ازدواج چندین مزیت دارد، از جمله:

  • ارزیابی آمادگی زوجین برای فرزند دار شدن
  • شناسایی مشکلات احتمالی یا اختلالات مرتبط با سلامتی که می‌توانند بر بارداری و جنین تاثیر بگذارند.
  • افزایش باروری از طریق برنامه‌ی درمانی مناسب
  • برنامه ریزی قبلی برای اقدامات جایگزین (همچون لقاح مصنوعی).

آزمایش خون قبل از ازدواج

آزمایش خون می‌تواند به تشخیص هرگونه اختلالات ژنتیکی و غیرطبیعی کمک کند. اما آزمایش خون ازدواج شامل چه چیزهایی می‌شود؟ آزمایش خون برای آزمایش ازدواج، شامل موارد زیر است:

    تشخیص گروه خونی

    آزمایش فاویسم

    بیماری‌های ارثی همچون تالاسمی

    بیماری‌های مقاربتی مثل هپاتیت و سیفلیس و ایدز.

برای انجام این آزمایش‌ها نیازی به ناشتا بودن نیست.

آزمایش بیماری‌های مقاربتی

برخی از بیماری‌های جنسی مسری مثل ایدز تهدید جانی دارند. بقیه‌ی این بیماری‌ها شامل هپاتیت بی، هپاتیت سی، هرپس یا همان تبخال تناسلی و سوزاک هستند. این بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند. و قاعدتاً این حق هر یک از طرفین ازدواج است که از ابتلای فرد مقابل به این بیماری‌ها اطلاع داشته باشد.

سیفلیس (Syphilis) یکی از رایج ترین بیماری‌های مقاربتی (STDs) است. سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه‌ی جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فرد آلوده منتقل می‌شود. سیفلیس معمولاً با یک زخم کوچک بدون درد (به نام شانکر) در ناحیه‌ی تناسلی، مقعد یا دهان شروع می‌شود. در مرحله‌ی بعدی، ممکن است علائم مشابه آنفولانزا و یا دانه‌های پوستی را تجربه کنید. مراحل بعدی سفلیس می‌تواند به مغز، قلب، نخاع و سایر اندام‌ها آسیب برساند. آزمایش‌های سیفلیس می‌توانند به تشخیص سیفلیس در مراحل اولیه‌ی عفونت کمک کنند. زیرا درمان سیفلیس در مراحل اولیه آسان‌تر است. انجام آزمایش VDRL برای غربال سفلیس در ایران برای آقایان قبل از ازدواج الزامی است. اگر نتیجه‌ی آزمایش غربالگری مثبت شود، برای رد یا تأیید تشخیص سیفلیس به آزمایش‌های بیشتری نیاز هست.

آزمایش ایدز قبل از ازدواج هم می‌تواند انجام شود. آزمایش ایدز می‌تواند ابتلا به ایدز در 3 تا 6 ماه قبل و پیش از آن را نشان دهد. اگر فرد در بازه‌ی زمانی کمتر از 3 ماه آلوده شده باشد، امکان تشخیص آن وجود ندارد. البته از بین آزمایش‌های بیماری‌های مقاربتی فقط آزمایش سفیلیس برای آقایان اجباری است.

دکتر هاله قائم مارالانی عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 69670
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید