دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کوید-19 با رویکرد نقشه نگاری مداخله ای
ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کوید-19 با رویکرد نقشه نگاری مداخله ای
بیماری کووید-19 یک مسئله سلامت اجتماعی است. این همه گیری پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و آموزشی متعددی در دنیا داشته است و دولتهای سراسر جهان را مجبور به اتخاذ سیاست ها و استراتژی های متعدد از جمله تعطیلی مدارس کرده است. این نشان می دهد که مدارس محیطی موثر در پیشگیری و حتی انتشار این بیماری است. با توجه به گستردگی عوامل مرتبط با همه گیری کوید-19 و چند سطحی بودن مولفه های موثر بر اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از آن، استفاده از تئوری ها و الگوها در برنامه ریزی آموزشی می تواند راهنمایی های لازم را برای نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات ارائه کنند و منجر به کسب نتایج مفید و موثر شوند. رویکرد نقشه نگاری مداخله ای از جمله رویکردهای آموزشی متنوعی است که، نقش مهمی در برنامه ریزی ارتقا سلامت ایفا می کند. در نتیجه این مطالعه با استفاده از رویکرد نقشه نگاری مداخله ای با هدف ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کوید19 در مدارس انجام شد.
با اجرای این برنامه آموزشی مدرسه محور میزان پایبندی و رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری کننده از بیماری کوید19 در بین دانش آموزان افزایش یافت. به گفته ایشان دلیل موفقیت این برنامه آموزشی مشارکت دادن دانش آموزان و استفاده از نظرات و دیدگاههای آنها در طراحی و تدوین برنامه آموزشی بود. این برنامه آموزشی باعث شد تا دانش آموزان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت دستان، رعایت بهداشت تنفسی و واکسیناسیون را بطور قابل توجهی بیشتر از قبل رعایت کنند.
این مطلب از پایان نامه آقای "مهدی لایقی اصل" در مقطع دکتری تخصصی با عنوان " طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد نقشه نگاری مداخله ای بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کوید-19 در بین دانش آموزان پسر پایه هفتم تا نهم " و راهنمایی " دکتر محمد حسین کاوه" استخراج گردیده است.
نظر دهید