متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/02/06
  • - تعداد بازدید: 2120
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

اهمیت مراقبتهای قبل از بارداری(بخش اول)

اهمیت مراقبتهای قبل از بارداری(بخش اول)

سلامت مادر پیش از بارداری می تواند به شروع یک زندگی سالم برای کودک کمک کند.

بسیاری از بیماری ها و عوارضی که در دوران بارداری بروز می کند ناشی از مشکلات و بیماریهای زمینه ای است که در زمان قبل از بارداری وجود دارد. در بسیاری از موارد اولین مراجعه خانم‌های باردار به پزشک از هفته هشتم بارداری صورت می گیرد، این در حالی است که تا این زمان ممکن است، مشکلات برگشت ‌ناپذیری، برای جنین به وجود آمده باشد، زیرا اکثر اعضای‌ حیاتی جنین در چند هفته اول بارداری شکل‌ می‌گیرند و بیشترین ناهنجاری‌های جنینی و نقایص فیزیکی هم بین‌ هفته دوم تا هشتم حاملگی به‌وجود می‌آیند.

برای داشتن یک بارداری سالم، بهتر است از یکسال قبل برنامه ریزی شود. تغییر در رژیم غذایی، بدست آوردن و نگه داشتن وزن ایده آل و تنظیم سبک زندگی از جمله کارهایی است که می توان در این زمان انجام داد.

مشاوره قبل از لقاح (حداقل 3 ماه قبل از اقدام‌ برای حامله شدن) در برخی خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. مثل افرادی که دچار دیابت، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، وزن غیر طبیعی یا نامناسب (چاقی یا لاغری) هستند؛ یا کسانی که کمبودهای تغذیه‌ای ( مثل کمبود اسید فولیک و ویتامینB12 ) دارند و یا افرادی که در معرض برخی سموم مانند سیگار، الکل و برخی داروها قرار دارند. مشاوره در زمان مناسب، زمان کافی برای رسیدن به سلامت و کنترل شرایط را امکان پذیر می سازد. مراقبت‌های قبل از اقدام به بارداری و لقاح دراین افراد، عوارض و مرگ و میر نوزادی را کاهش می‌دهد.

فاکتور سن

سن پایین یا بالای مادر در طی بارداری می‌تواند با عوارض مختلف بارداری همراه باشد. بارداری در سنین نوجوانی (بین 19- 13 سال) با عوارض زیادی همراه است. کم خونی مادر، کم وزنی نوزاد، زایمان زودرس، مرگ و میر شیرخوار در این گروه سنی بالا می‌باشد. احتمال بیماری‌های منتقل شونده از راه جنسی در این گروه سنی بالاتر است و بارداری در این سنین اکثرا" ناخواسته می‌باشد چون این مادران هنوز در حال رشد هستند بایدکالری بیشتری مصرف کنند.

به علت افزایش شیوع نازایی، احتمال بارداری با روش‌های لقاح خارج رحم بالاتر است و با استفاده از روش‌های کمک باروری احتمال چند قلویی، زایمان زودرس و نقایص تولد بالا می‌رود.
سن بالای پدر اثر کمتری نسبت به سن مادر روی جنین دارد. ولی مطالعات نشان داده است که احتمال جهش ژنتیک اسپرم در مردان پیر بیشتر می‌باشدبرزگری

فریبا برزگری کارشناس بهداشت عمومی

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 58877
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید