متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/02/11
  • - تعداد بازدید: 2631
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

اهمیت مراقبتهای قبل از بارداری (بخش سوم)

اهمیت مراقبتهای قبل از بارداری (بخش سوم)

واکسیناسیون

واکسن آبله مرغان، سرخجه، اوریون، فلج اطفال، سرخک و تب زرد در طی بارداری مجاز نیست و در صورت نیاز به واکسیناسیون باید حداقل 3 ماه از باردارشدن جلوگیری نمود.

واکسن کزاز، قبل از باردار شدن و در طی بارداری مجاز است.

معاینه دندانپزشکی

اگر فرد پیش از بارداری، بهداشت ضعیف دهان و دندان، مشکلات التهاب وعفونت لثه، جرم و پوسیدگی دندان داشته باشد، تغییرات هورمونی در دوران بارداری (افزایش میزان هورمون پروژسترون و استروژن)، باعث تغییر واکنش لثه در برابر باکتری‌ها شده و منجر به تورم، خونریزی و حساس شدن لثه‌ها می‌شود.

پوسیدگی‌های دندان و سایر بیماری‌های دهان (مثل بیماری‌های لثه) با عوارض بارداری مثل زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن همراه است.

بررسی سلامت روانی

خانم‌هایی که دچار افسردگی هستند، ممکن است دچار مشکل باروری شوند. اگر فردی دچار افسردگی بالینی باشد، به زحمت می‌تواند مواظب خود باشد چه برسد به نوزاد. بدیهی است که در صورت ابتلا به افسردگی، باروری سخت می‌شود.
تمامی زنان مخصوصاً آن‌هایی که دارای سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلای به افسردگی هستند، باید قبل از بارداری از نظر سلامت روانی معاینه شوند. در صورت وجود علائمی از افسردگی همچون عدم علاقه و لذت بردن از چیزهایی که قبلاً به آن‌ها علاقه داشتید، تغییر اشتها، تغییر الگوی خواب، فقدان انرژی یا احساس درماندگی و بی‌ارزشی باید به یک روانپزشک مراجعه نمود.
در خانم‌هایی که از طرف همسر خود مورد اذیت و آزار جسمی و روحی قرار می‌گیرند احتمال فشار خون، خونریزی واژینال، تهوع و استفراغ بارداری، زایمان زودرس و کاهش رشد جنین بالاتر است و این موارد باید مورد شناسایی قرار گیرد.
فریبا برزگری کارشناس بهداشت عمومی

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 59190
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید