متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/07/18
  • - تعداد بازدید: 16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ایمنی دارو برای سالمندان/ بخش دوم

  4 نکته ایمنی دارو برای سالمندان

 

  1. -     داروهای خود را به درستی نگهداری کنید و تاریخ انقضا را بررسی کنید

نگهداری مناسب یکی از راه هایی است که به شما کمک می کند مطمئن شوید داروهای شما ایمن و موثر باقی می مانند. داروهایی که به درستی نگهداری نمی شوند ممکن است به خوبی کار نکنند یا ممکن است باعث آسیب شوند، حتی اگر تاریخ مصرف آنها تمام نشده باشد.حتماً اطلاعاتی را درمورد دستورالعمل‌های نگهداری داروی خود جستجو کرده‌ و بخوانید. برخی از داروها باید در یخچال نگهداری شوند، در حالی که برخی دیگر را نمی توان در معرض دمای بالا قرار داد. بیشتر داروها بهتر است در جای خشک و خنک مانند کشوی کمد بالا، جعبه نگهداری، قفسه کمد یا کابینت آشپزخانه نگهداری شوند و آنها را از وسایل داغ و سینک ها دور نگه دارید.

نگهداری داروها در حمام می تواند آن را در معرض نوسانات گسترده گرما و رطوبت قرار دهد، حتی اگر دارو در کابینت نگهداری شود. به این دلایل، بهتر است هیچ دارویی را در حمام خود نگهداری نکنیدهنگام نگهداری دارو در یک منطقه شلوغ از خانه، مانند آشپزخانه، باید مراقب باشید که همه داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. کودکان به ویژه در معرض خطر مسمومیت تصادفی هستند و ممکن است دارویی را مصرف کنند زیرا شبیه آب نبات است. اگر در مورد نحوه نگهداری ایمن داروهای خود سؤالی دارید، با داروساز یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیریدلیست داروهای فعلی و تاریخ انقضای دارو را قبل از استفاده بررسی کنید، به خصوص برای آن دسته از داروهایی که هر روز استفاده نمی کنید. اگر تاریخ مصرف داروی شما تمام شده است، از آن استفاده نکنید.

مهم است بدانید که چندین مضرات بالقوه ممکن است در اثر مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته ایجاد شود. اگر دارو تحلیل رفته باشد، ممکن است فایده مورد نظر را نداشته باشد. علاوه بر این، هنگامی که دارو تجزیه می شود ممکن است ترکیبات سمی تولید کند که می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند. کسانی که بیماری های جدی و تهدید کننده زندگی دارند ممکن است به ویژه در برابر آسیب احتمالی داروهای تاریخ مصرف گذشته آسیب پذیر باشند.

همچنین باید داروهایی را که دیگر به آن نیاز ندارید دور بریزید. با نگه داشتن داروهای غیر ضروری، در نهایت با انتخاب شلوغ تری از داروها مواجه می شوید که ممکن است باعث سردرگمی شود و شما را به سمت مصرف داروهای اشتباه سوق دهد.

 در نهایت، داروهای تاریخ مصرف گذشته و داروهایی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، نه تنها برای شما خطرآفرین هستند، بلکه در صورت مصرف اشتباه، می‌توانند به فرزندان، نوه‌ها و حیوانات خانگی شما نیز آسیب برسانند.

دکتر محمدحسین کاوه دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

نکات بعدی متعاقبا بارگزای خواهد شد.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 110157
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید