متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1402/11/08
  • - تعداد بازدید: 83
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

بررسی تأثیر مداخله آموزشی همتا راهبر بر رفتارهای مرتبط با بهداشت بلوغ

مدیر گروه ارتقاء سلامت، دکتر "مهین نظری" از دفاع از پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، "خدیجه رضوانی" به راهنمایی دکتر "محمدحسین کاوه" با عنوان "بررسی تأثیر مداخله آموزشی همتا - راهبر بر رفتارهای مرتبط با بهداشت بلوغ و تعیین‌‌کننده های آن در  دختران دبیرستانی گناوه، ایران؛ کاربردی از نظریه ی شناختی- اجتماعی (SCT)" خبر داد.

دکتر کاوه عضو هیات علمی گروه ارتقا سلامت دانشکده در این باره گفت: بلوغ با چالش های جسمی، روانی، اجتماعی و جنسی متعددی همراه هست. بنابراین، این دوره از رشد مستلزم کسب دانش و مهارت ها می باشد. از این رو، مداخله ای با هدف بررسی تاثیر آموزش همتا-راهبر بر رفتار بلوغ در دختران دبیرستانی انجام شد.

 آموزش همتا – راهبر شامل تربیت اعضای یک گروه در معرض خطری خاص جهت آموزش و تشویق سایر اعضا به اصلاح رفتار است. مداخله بر مبنای یکی از نظریه های علمی معتبر به نام نظریه شناختی - اجتماعی اجرا گردید. این نظریه معتقد است که رفتار نه تنها تحت تأثیر عوامل درون فردی شامل دانش، انگیزش، و باورهای فرد است بلکه متأثر از محیط اجتماعی به ویژه همتایان نیز می باشد. ما، 131 دانش آموز دختر پایه یازدهم را در گروه مداخله طی 4 جلسه ی 90 دقیقه ای تحت آموزش همتا-راهبر مبتنی بر نظریه قرار دادیم. افراد در گروه شاهد روال عادی برنامه  های آموزشی مدارس را تجربه کردند.

 تحلیل نتایج نشان داد که در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد بهبود قابل توجهی در سطح آگاهی، انتظارات آزمودنی ها در زمینه ی پیامدهای ناشی از رفتار بهداشت بلوغ، توانایی افراد در اتخاذ رفتارهای سالم، افزایش کنترل خود در برابر وسوسه ها، تقویت حمایت اجتماعی و اصلاح رفتارهای مرتبط با بلوغ شد. نتایج می تواند در سازمان های مرتبط با نوجوانان از جمله آموزش و پرورش، مراکز بهداشتی و ... استفاده گردد. از آن جایی که رفتار مقوله ای پیچیده است؛ لازم می باشد که این مقوله به تنهایی و در دراز مدت مورد مطالعه قرار گیرد.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 93806
کلیدواژه