متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1402/11/01
  • - تعداد بازدید: 99
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده بهداشت

بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای پیش گیری کننده از اختلالات اسکلتی عضلانی در پرستاران

 مدیرگروه بهداشت عمومی ازبرگزاری جلسه دفاع از پایان نامه وفارغ التحصیلی دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش جامعه نگر در نظام سلامت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت،دکتر"علی خانی جیحونی " گفت:"زینب لیموچی " پایان نامه خود را با عنوان " بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید- پروسید بر  رفتارهای پیش گیری کننده از  اختلالات اسکلتی عضلانی در پرستاران بیمارستان ایذه در سال 1400  " به راهنمایی دکتر "علی خانی جیحونی " درسال ۱۴۰0 شروع کرد ودر بهمن ماه ۱۴۰۲ موفق به دفاع گردید.

به گفته دکترخانی جیحونی: یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی عضلانی، اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار است و به عنوان یکی از مشکلات اصلی سلامتی، ناتوانی و غیبت از کار در جوامع صنعتی محسوب می گردد و حدود یک سوم از هزینه های درمانی را به خود اختصاص می دهد و عامل اصلی آسیب به نیروی کار انسانی می باشد.

 در سال های اخیر، به علت رویایی با بیماری  کووید- 19 پرستاران مجبور به ارائه خدمات به صورت طولانی مدت بودند و طولانی‌ شدن ساعت‌ کار و افزایش‌ بار کار منجر به بروز عوارضی مانند استرس،  افسردگی ، فرسودگی شغلی،  افکار خودکشی،  عدم کنترل هیجانی،  کاهش تاب آوری و بروز اختلالات اسکلتی عضلانی شد. نظر به اهمیت موضوع این مطالعه نیمه تجربی  بر روی 120 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان ایذه انجام شد. نتایج نشان داد؛ مداخله آموزشی بر اساس مدل پرسید-پروسید منجر به بهبود سازه های آگاهی، نگرش، قادرکننده و تقویت کننده و در نهایت رفتار در پرستاران شد.

 با توجه به اهمیت نقش آموزش بهداشت در ارتقاء رفتارهای مرتبط با اختلالات اسکلتی-عضلانی در پرستاران و اهمیت رعایت رفتارهای مرتبط با آن در پیش‌گیری از ابتلاء به عوارض بلند مدت، ضرورت آموزش در ابعاد وسیع‌تر و با ابزارهای مختلف در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود و باید از اولویت‌های بهداشتی در جامعه محسوب شود، لذا پیشنهاد می شود مداخلات طولانی تر با این هدف در پرستاران صورت گیرد.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 93429
کلیدواژه