متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/03/26
  • - تعداد بازدید: 145
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

بررسی تاثیر مداخله آموزشی مثبت اندیشی بر پایه نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر عزت نفس و شادکامی نوجوانان دختر فاقد سرپرست موثر در شیراز

 

خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که تامین کننده نیاز های روانی و جسمانی فرد است.

 فقر، از دست دادن والدین، اعتیاد آنان به مواد، ابتلاء والدین به بیماری های مزمن و مشکلات روان پزشکی از جمله عواملی است که موجب بی سرپرست یا بد سرپرست شدن کودکان و نوجوانان می شود نوجوانان فاقد سرپرست موثر اختلال عاطفی و رفتاری بیشتری و میزان شادکامی و عزت نفس کمتری در مقایسه با گروه دارای سرپرست داشته که نیازمند توجه بیشتری هستند.

 انسان ها با توجه به تفکرات متفاوتی که دارند، در موقعیتی یکسان، تفسیر و تحلیل مختلفی از خود ارائه می دهند. افکار انسان، احساسات، عملکرد و هویت او را شکل می دهد. افکار منفی باعث اضطراب، کاهش صمیمیت و روابط دوستانه با دیگران می شود. فرد بد بین دنیا را منفى ارزیابى می­کند و اغلب منتظر نتایج منفى است، بنابراین فرد نسبت به انسان هاى اطراف و رویدادهاى مختلف نگرش منفى دارد. از آنجایی که نوجوانان فاقد سرپرست موثر در بیشتر موارد از محبت والدین محروم هستند، محققان عزت نفس پایین را در آنها مشاهده کرده اند. عزت نفس را می توان مجموعه افکار، احساسات، عواطف و تجربه ها تصور کرد که در فرایند زندگی اجتماعی شکل می گیرند. مداخله آموزشی مثبت اندیشی به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا تجربه های مثبت خود را باز شناسند، تاثیر آن ها را در افزایش احترام به خود و عزت نفس درک کنند و توانایی شناخت جنبه های مثبت دیگران را کسب کنند.

 

مداخلات مثبت اندیشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده، می تواند منجر به بهبود نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری، عزت نفس و شادکامی نوجوانان فاقد سرپرست موثر شود. برای دستیابی به تغییر قابل توجه بر آموزش سرپرست نوجوان تاکید شد.

این مطلب از از پایان‌نامه‌ی "سارا اسکندری" دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت به راهنمایی دکتر "لیلا قهرمانی" و با عنوان" بررسی تاثیر مداخله آموزشی مثبت اندیشی بر پایه نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر عزت نفس و شادکامی نوجوانان دختر فاقد سرپرست موثر در شیراز" استخراج گردیده است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 103711
کلیدواژه