دانشکده بهداشت شیراز
برگزاری جلسه دفاع از رساله خانم سمیه زارع دانشجوی دکترا آموزش بهداشت و ارتقا سلامت
برگزاری جلسه دفاع از رساله خانم سمیه زارع دانشجوی دکترا آموزش بهداشت و ارتقا سلامت
مدیر گروه ارتقاء سلامت، دکتر "لیلا قهرمانی" از برگزاری دفاع از رساله خانم سمیه زارع دانشجوی دکترا آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت آموزش بهداشت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر قهرمانی گفت : این جلسه در زمینه " بررسی تاثیر برنامه ارتقاء سلامت روان مدرسه محور با استفاده از رویکرد بوم شناختی اجتماعی،یک کارآزمایی تصادفی شاهددار خوشه ای در دبیرستان های دولتی دخترانه شیراز" به راهنمایی " دکتر محمدحسین کاوه " با حضور اساتید در روز دوشنبه مورخ 22/6/1400 از ساعت 13 لغایت 14:30 به صورت مجازی برگزار گردید.
دکتر قهرمانی گفت: این مطالعه با طرح نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون شاهددار با عنوان بررسی تأثیر برنامه ارتقاء سلامت روان مدرسهمحور با استفاده از رویکرد بومشناختی اجتماعی؛ یک کارآزمایی تصادفی شاهددار خوشهای در دبیرستانهای دولتی دخترانهی شیراز بر روی دانش آموزان دختر پایه هشتم با هدف تعیین تأثیر برنامه ارتقا سلامت روان مدرسه محور با استفاده از رویکرد بوم شناختی اجتماعی انجام گردید. مداخلهی آموزشی بر روی متغیرهای سواد سلامت روان در سه سطح فردی، خانوادگی و مدرسه؛ عزت نفس در سطح فردی؛ سبکهای فرزندپروری در سطح خانوادگی؛ و پذیرش همسالان و ارتباط معلم_دانش آموز در سطح مدرسه با استفاده از سخنرانی تعاملی، روش های مشارکتی، پرسش و پاسخ، بارش افکار، بحث گروهی و تمرین عملی برای گروه مداخله اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه بررسی مشکلات و نقاط قوت نوجوانان (SDQ)، پرسشنامه سواد سلامت روان بزرگسالان اوکانر، پرسشنامه سواد سلامت روان نوجوانان کمپوس، مقیاس عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه شیوههای فرزند پروری بامریند، پرسشنامه پذیرش و طردشدگی از سوی همسالان طهماسیان و پرسشنامه ارتباط معلم- دانش آموز مورری و زوواک بودند. یافته های مطالعه نشان داد، مداخلات آموزشی که بر روی فاکتورهای محافظتی سلامت روان نوجوانان دختر با استفاده از رویکرد بوم شناختی اجتماعی اجرا گردیده است، به طور کلی منجر به ارتقا سلامت روان آنان شده است.
درپایان دکتر قهرمانی گفت: نتایج مدل ارتقا سلامت روان، نشان داد تأثیرگذارترین متغیر بر سلامت روان دانش آموزان، متغیرهای پذیرش همسالان، عزت نفس، مهارت کمک های اولیه و دانش/کلیشه بودند.
نظر دهید