متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/08/24
  • - تعداد بازدید: 1984
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری چهارمین برنامه ژورنال کلاب در گروه در نیمسال اول 1400 به صورت مجازی در گروه ارتقا سلامت

برگزاری چهارمین برنامه ژورنال کلاب در گروه در نیمسال اول 1400 به صورت مجازی در گروه ارتقا سلامت

 مدیر گروه ارتقا سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شیراز از برگزاری چهارمین برنامه ژورنال کلاب در  گروه در نیمسال اول 1400 به صورت مجازی  خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر "لیلا قهرمانی"  گفت: در این برنامه ژورنال کلاب  دو مقاله ارائه گردید. مقاله  اول تحت عنوان " اثربخشی یک برنامه درمان شناختی رفتاری آنلاین توسعه یافته برای کارکنان مراقبت های بهداشتی در طول همه گیری COVID 19 پروتکل مطالعه کاهش استرس (REST) ​​برای یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده " توسط "حمیده سعیداوی" دانشجوی ارشد بهداشت و ارتقاء سلامت  " با راهنمایی دکتر "مهین نظری "  به صورت حضوری / مجازی با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد.

 

او ادامه داد: تلفات بهداشت روانی اپیدمی COVID 19 در کارکنان مراقبت های بهداشتی به طور قابل توجهی افزایش یافته است زیرا این بیماری به وضعیت همه گیر تبدیل شده است. در واقع، میزان شیوع بالای افسردگی، اختلالات خواب، و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در کارکنان مراقبت های بهداشتی در طول اوج همه گیری گزارش شده است.  علائم پریشانی روانی ممکن است طولانی مدت باشد و تأثیر سیستماتیکی بر سیستم های مراقبت های بهداشتی داشته باشد، که نیاز به درمان های روانشناختی مبتنی بر شواهد را با هدف تسکین استرس فوری و جلوگیری از شروع اختلالات روانی در این جمعیت تضمین می کند.

درپایان دکتر قهرمانی افزود: در شرایط کنونی کووید 19، مداخلات مبتنی بر اینترنت این پتانسیل را دارد که مشکلات آموزشهای چهره به چهره را دور بزند و انعطاف‌پذیری لازم برای تسهیل دسترسی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را فراهم کند. به ویژه درمان شناختی رفتاری آنلاین  (CBT) ثابت شده است در درمان و پیشگیری از تعدادی از اختلالات مرتبط با استرس در جمعیت هایی غیر از کارکنان مراقبت های بهداشتی موثر است. هدف از پروتکل مطالعه کارآزمایی کنترل‌شده تصادفی‌سازی‌شده ارایه شده در ژورنال کلاب، ارزیابی اثربخشی برنامه CBT است.

مقاله  دوم تحت عنوان " ترس از سقوط و مرگ ومیر در میان سالمندان کره " توسط "الهه نسیمی " دانشجوی ارشد سلامت سالمندی  " با راهنمایی دکتر "عبدالرحیم اسداللهی" مجددا به صورت  حضوری/مجازی با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد.

 

دکتر قهرمانی درمورد مقاله دوم نیز گفت: تجزیه و تحلیل مطالعه ی طولی ترس از سقوط در درصد بالایی از افراد سالمند گزارش شده است و یکی از نگرانی های عمده افراد سالمند است زیرا میتواند منجر به معلولیت دائمی شود

ترس از سقوط به عنوان نگرانی بیش از اندازه درباره افتادن یا نگرانی از ناتوان بودن در برابر پیشگیری از افتادن تعریف میشود و می تواند به انواعی از مشکلات روانی که مرتبط با سقوط هستند مانند اضطراب، از دست دادن اعتماد به نفس، کاهش فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی منجر شود.

 

او افزود : نتایج حاصل از این پژوهش بیان می کند که ترس از سقوط یک عامل خطر مهم برای مرگ و میر در طول پیگیری 8 ساله بود و میزان مرگ و میر با افزایش درجه ترس از سقوط افزایش میابد.  

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده
  • کد خبری : 50346
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید