متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/02/27
  • - تعداد بازدید: 1230
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

به مناسبت روز جهانی فشارخون

به مناسبت روز جهانی فشارخون

 

بیماری قلبی عروقی (CVD) علت اصلی بار بیماری در جهان است بر اساس برآورد بار جهانی بیماری در سال 2017،  تعداد موارد جدید مبتلا به CVD 14 میلیون بوده و به طورکلی 80 میلیون نفر با این بیماری زندگی می کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، تعداد مرگ و میر سالانه بر اثر بیماری های قلبی عروقی بیشتر از مرگ و میر بر اثر سایر علل میباشد و همچنین بیش از سه چهارم مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی و سکته در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ می دهد. عمدتا علت مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به عوامل خطر قابل تعدیل از جمله مصرف دخانیات و رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی و مصرف الکل مربوط میشود.

 فشار خون بالا عامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی است که بسیار شایع بوده و از هر چهار بزرگسال یک نفر از جمله 40 درصد افراد بالای 25 سال را مبتلا می کند. فشار خون بالا به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مغزی و کلیوی را افزایش می‌دهد؛ اما می‌توان آن را به راحتی از طریق اندازه گیری فشار خون در خانه یا در یک مرکز بهداشتی تشخیص داده و اغلب با داروهای کم هزینه قابل درمان میباشد. برای تشخیص مناسب فشار خون بالا، اندازه گیری دقیق فشار خون بسیار مهم است؛ بطوریکه اندازه گیری نادرست آن پیامدهای مهمی برای سیاست های مقابله با فشار خون بالا و همچنین ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت درپی خواهد داشت.

 بر اساس اولین تحلیل جهانی جامعه از روند شیوع تشخیص درمان و کنترل فشار خون بالا توسط کالج امپریال لندن، در 30 سال گذشته تعداد بزرگسالان 30 تا 79 ساله مبتلا به فشارخون از 650 میلیون به 1.28 میلیارد افزایش یافته است و تقریباً نیمی از این افراد  از فشارخون بالای خود بی اطلاع بوده اند. /برزگری

دکتر مسعود کریمی عضو هیات علمی دانشکده بهداشت

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 60530
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید