متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/04/07
  • - تعداد بازدید: 2571
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بیماری وبا را بشناسیم.

بیماری وبا را بشناسیم.

انسان تنها میزبان طبیعی این ارگانیسم است و تاکنون 7 پاندمی بزرگ از بیماری وبا به وجود آمده است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت،  عفونت کلرا در ایران به صورت بومی است و هر از چندگاهی به صورت همه گیری در می آید. وقوع بیماری وبا با توجه به وضعیت آب و هوای متنوع ایران در یک زمان معین، در تمام فصول ممکن است ؛ ولی بیشترین موارد بیماری از اوایل تابستان تا اواخر آبان ماه بروز می کند.

 

علایم بالینی

از ویژگی های این بیماری شروع ناگهانی اسهال آبکی شدید بدون درد همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بیماری است. در بیماران درمان نشده، دهیدراتاسیون سریع، اسیدوز، کولاپس عروقی، هیپوگلیسمی در بچه ها و نارسایی کلیه شایع است. در سویه های بیوتایپ التور به خصوص اینابا موارد بدون علامت بیماری از اشکال بالینی آن شایع ترند و موارد خفیف با اسهال معمولی به ویژه در بچه ها دیده میشود. در موارد شدید درمان نشده (Cholera Gravis) مرگ معمولاً  در عرض چند ساعت اتفاق می افتد و میزان مرگ و میر آن به بیش از 50 % موارد می رسد. در حالی که با درمان به موقع و مناسب این میزان به کمتر از 1% خواهد رسید . در افراد مسن ممکن است قطع ناگهانی اسهال به دلیل انسداد روده(Cholera Sicca) دیده شود.

 

رئیس انجمن متخصصان میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی کشور با هشدار درباره افزایش موارد ابتلا به وبا در ایران گفت: برای نخستین بار وبا در استان‌های غربی به دلیل همجواری با عراق شیوع یافته و با توجه به شیوع این بیماری در کردستان عراق، وبا در کردستان ایران نیز بسیار شایع شده. بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون 17 نفر در این منطقه به وبا مبتلا شده‌اند.

20 تا 50 درصد از موارد مبتلا به وبا منجر به مرگ می‌شوند. این بیماری همچنین می‌تواند از طریق مصرف آب آلوده، شستشوی سبزی و میوه با آب آلوده و تماس با مواد دفعی منتقل شود.

از شهروندان خواسته شده تا در صورت ابتلا به اسهال حاد آبکی سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

 

پیشگیری

کنترل اطرافیان بیمار و محیط به شرح زیر توسط تیم بهداشتی مرکز بهداشت انجام می شود:

دفع بهداشتی فضولات انسانی: استفاده از مستراح های بهداشتی و ضدعفونی مستراح ها و مدفوع های بیماران با استفاده از شیرآهک 20 % و یا کرئولین 5% و یا پرکلرین به غلظت PPM 20 و ضدعفونی محل های آلوده شده به استفراغ یا مدفوع بیماران با محلول های فوق و یا هالامید 5 درهزار صورت می گیرد.

تامین منابع آب سالم: درمناطق شهری استفاده از آب لوله کشی و درمناطق روستایی جوشاندن آب یا اضافه کردن ترکیبات کلر به آن توصیه می شود. در شرایط همه گیری باید میزان کلر باقی مانده تا PPM 1 افزایش یابد.

اطمینان از سلامت غذا: استفاده از غذای پخته کاملا داغ شده و شستشوی مناسب ظروف و لوازم مورد استفاده برای کنترل بیماری ضروری است.

ضدعفونی: ضدعفونی مدفوع و محتویات استفراغی و ظروف و لوازمی که بیمار استفاده کرده است با استفاده از حرارت، کاربولیک اسید و سایر مواد ضدعفونی کننده انجام می شود./برزگری

 

دکتر هاله قائم عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 62664
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید