متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/03/01
  • - تعداد بازدید: 1304
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تأثیر آموزش از راه دور پرستاران در جهت توانمندسازی خانواده ها در رعایت رژیم غذایی مناسب بیماران مبتلا به دیابت نوع

تأثیر آموزش از راه دور پرستاران در جهت توانمندسازی خانواده ها در رعایت رژیم غذایی مناسب بیماران مبتلا به دیابت نوع

 

دیابت چهارمین علت شایع مراجعه به پزشک، و بزرگترین اپیدمی های قرن است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، با وجود عوارض گسترده بیماری مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، رتینوپاتی دیابتی، قطع عضو، می توان از عوارض و ناتوانی های جدی آن از طریق کنترل و مراقبت مناسب جلوگیری کرد. بیمار دیابتی یا بستگانش باید بر قند خون نظارت داشته باشند و این نظارت نیازمند آموزش است.

 آموزش در اولین مراحل تشخیص و استفاده از رویکردهای مراقبت از خود نقش اصلی را در مراقبت های پرستاری دارد. حدود 50 درصد از بیماران دیابتی ممکن است در مهارت های مربوط به مراقبت از خود اشتباه کنند. آنها ممکن است برخی از اطلاعات را فراموش کنند و یا نمی توانند آنها را یاد بگیرند، و همچنین عوامل عاطفی ممکن است توانایی بیمار در انجام تلاش های مراقبت روزانه را کاهش دهد.

در این راستا دریافت حمایت از خانواده باعث انگیزش و بهبود رفتارهای خود مراقبتی در بیماران دیابتی می شود. بر این اساس مفهوم توانمندسازی خانواده محور در بیماران مزمن در نظر گرفته شده است. هدف اصلی این الگو توانمندسازی نظام خانواده (بیمار و سایر اعضای خانواده) برای ارتقای سطح سلامت است.

روند توانمندسازی خانواده محور کیفیت زندگی، مسئولیت پذیری را بهبود می بخشد و باعث  تعامل بهتر با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، رضایت، پاسخ بهتر به درمان، پیشگیری از عوارض، کاهش هزینه های درمانی، و نگرش مثبت به بیماری می گردد. در توانمندسازی خانواده محور، حضور فعال خانواده نقش مهمی در ارزیابی و شناسایی نیازهای بیماران ایفا می کند مشکلات زیادی در خانه به دلیل عدم آگاهی بیمار و خانواده اش در مورد مراقبت از بیمار رخ می دهد که به دلیل عدم دسترسی به مرکز یا یک منبع برای پاسخ به سوالات آنهاست.

ارتباطات تلفن همراه فرصت هایی را برای مراقبت ایجاد می کند تا روزانه به محل زندگی بیماران تبدیل شود. تحقیقات نشان داد که بیماران بیشتر مایل به مشاوره تلفنی توسط پزشکان خود هستند و خدمات تلفنی موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش برای دنبال کردن در بیماری های مزمن است امروزه از طریق پیشرفت در فناوری، روش telenursing (با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور در پرستاری ) از طریق ارائه مراقبت با استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند اینترنت، تلفن، ویدئوکال و غیره... ، می تواند دسترسی به مراقبت های موثر در خانه را تسهیل کند، هزینه ها را کاهش دهد و روابط بین ارائه بیمار و پرستار را بهبود بخشد، معاینات تکراری را کاهش دهد، موانع مربوط به زمان و مکان را از بین ببرد، روابط بین بیمار، همکاران بیمار و ارائه دهندگان مراقبت و کیفیت زندگی بیماران را به دلیل دسترسی به اطلاعات لازم و حیاتی در شرایط لازم بهبود بخشد. با توجه به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور در پرستاری در آموزش خانواده محور و اهمیت خانواده در انطباق با رژیم غذایی توسط بیماران، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش از راه دور بر توانمندسازی خانواده محور بر انطباق با رژیم غذایی  بر روی 60 نفر از در بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان الزهرا گیلان غرب کرمانشاه مراجعه می کردند  انجام شد .

نتایج یک مطالعه نشان داد که بیماران دیابتی در مورد انطباق با رژیم غذایی در سطح نامطلوبی قرار دارند و توانمندسازی بیمار در محیطی از خانواده یکی از روش های مفید در آموزش بیماران دیابتی است. با توجه به اثربخشی مداخله انجام شده برای بهبود وضعیت انطباق با رژیم غذایی، آموزش از راه دور بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور در رابطه با بهبود وضعیت انطباق با رژیم غذایی در بیماران مبتلا به دیابت قابل اجرا و ممکن است. بنابراین به کارگیری الگوهای خانواده محور در سیاست گذاری سلامت مرتبط با بیماری های مزمن می تواند نقش مهمی در افزایش سطح سلامت جامعه داشته باشد. توصیه می شود این مطالعه در مقیاس گسترده تر و در سایر بیمارستان ها و سایر انواع بیماران دیابتی انجام شود و نتایج آن ارزیابی شود.

این مطلب از برگزاری ژورنال کلاب توسط "آزاده سالمی" دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت به راهنمایی دکتر "محمد حسین کاوه" عضو هیات علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشکده بهداشت ، با عنوان مقاله تأثیر آموزش پرستاری از راه دور مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محوردر مورد رعایت رژیم غذایی در بیماران با دیابت نوع 2: کارازمایی بالینی تصادفی تهیه شده است. /برزگری

دکتر محمدحسین کاوه عضو هیات علمی گروه ارتقا سلامت دانشکده بهداشت

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 60798
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید