متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/06/19
  • - تعداد بازدید: 1264
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تأثیر تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای مغز (tDCS) بر عملکردهای روانی حرکتی و ادراک بینایی مرتبط با مهارت های رانندگی

تأثیر تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای مغز (tDCS) بر عملکردهای روانی حرکتی و ادراک بینایی مرتبط با مهارت های رانندگی

تحریک جریان مستقیم (tDCS) قشر جلوی مغزی پشتی - جانبی چپ (DLPFC) می­تواند دقت در وظایف حافظه کاری و زمان واکنش را در بزرگسالان سالم افزایش دهد و بنابراین ممکن است بر کارهای پیچیده روزمره مانند رانندگی ماشین نیز تأثیر بگذارد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، مطالعه­ای با هدف تأثیر تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای مغز (tDCS) بر عملکردهای روانی حرکتی و ادراک بینایی مرتبط با مهارت های رانندگی انجام شد که در آن 10 زن و 5 مرد سالم بدون هیچ گونه دارو و سابقه بیماری روانپزشکی یا عصبی به طور تصادفی در دو گروه دریافت کننده تحریک فعال و ساختگی در یک مطالعه دوسوکور- متقاطع قرار گرفتند. ابتدا تست‌های روانی-حرکتی رایانه‌ای استاندارد مطابق با دستورالعمل‌های آلمان برای ایمنی جاده و ترافیک انجام شد. سپس شرکت کنندگان در پژوهش، همان آزمایشات را در طول یک tDCS آندال یا ساختگی در ناحیه DLPFC سمت چپ در دو جلسه مجزا انجام دادند. در این مطالعه هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در مهارت‌های مربوط به عملکرد رانندگی مانند ادراک بصری، تحمل استرس، تمرکز و هوشیاری پس از tDCS پیش‌پیشانی آندال چپ نشان داده نشد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که tDCS جلوی پیشانی چپ ممکن است مهارت‌های رانندگی را تغییر ندهد، اما همانطور که در سایر مطالعات نیز نشان داده شده ممکن است بر رفتار رانندگی که نیاز به فرآیندهای کنترل اجرایی دارد تأثیر بگذارد. با این حال، این موضوع باید در مطالعات آینده و در نمونه های بیشتر بررسی شود.

 

این مطلب از ارائه ژورنال کلاب "زهرا شریفی" دانشجوی دکتری ارگونومی به راهنمایی دکتر "رضا کاظمی" با عنوان مقاله " The Effects of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Psychomotor and Visual Perception Functions Related to Driving Skills " استخراج گردیده است./ف.برزگری

دکتر "رضا کاظمی" عضو هیات علمی گروه ارگونومی دانشکده بهداشت

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 66321
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید