دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهزیستی روانشناختی زنان مبتلابه سرطان پستان تحت درمان با شیمیدرمانی
مدیرگروه بهداشت عمومی ازبرگزاری جلسه دفاع از پایان نامه وفارغ التحصیلی دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش جامعه نگر در نظام سلامت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت،دکتر"علی خانی جیحونی" گفت: "زهرا بازیار " پایان نامه خود را با عنوان " تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهزیستی روانشناختی زنان مبتلابه سرطان پستان تحت درمان با شیمیدرمانی در یاسوج در سال 1402-1403 "به راهنمایی دکتر"طیبه رخشانی" درسال ۱۴۰1 شروع کرد ودر شهریورماه ۱۴۰3 موفق به دفاع گردید.
به گفته دکترخانی جیحونی : بررسی سوابق موجود در کشور ایران نشان می دهد که مطالعات انجام شده در زمینه آموزش مداخله ذهن آگاهی در بیماران مبتلا به سرطان پستان بسیار کم است و غالب مطالعات بر روی متغیرهایی مانند خود کارامدی و خود مراقبتی و مدل های آموزشی انجام شده است، بنابراین مطالعه حاضر با هدف تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهزیستی روانشناختی زنان مبتلابه سرطان پستان تحت درمان با شیمیدرمانی در یاسوج در سال 1402-1403 طراحی و اجرا شد. نتایج این مداخله نشان داد، که مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی در جهت بهبود بهزیستی روان شناختی، تاثیر گذار است. که ذهن آگاهی توانست با ایجاد پیوند بین بیمار و ذهن خود(مشاهده خود، قضاوت خود، پذیرش خود و کنترل خود)، و از همه مهم تر پذیرفتن بیماری سرطان و افزایش پذیرش خود منجر به بهبود بهزیستی روان شناختی شد، احتمالا، نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند برای ابتدا خود بیماران و خانواده های آنان و سپس مراکز جامع سلامت و مراکز مشاوره های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.