متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/04/14
  • - تعداد بازدید: 2488
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار استفاده از موبایل در دختران نوجوان

تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار استفاده از موبایل در دختران نوجوان

 

استفاده از تلفن همراه در دهه های گذشته در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به طور چشمگیری تغییر کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، الگوی استفاده نیز در طول زمان تغییر کرده است. قبلاً فقط برای وسایل ارتباطی از طریق تماس یا پیامک استفاده می شد، در حالی که اکنون بستر بسیاری از عملکردهای دیگر را همزمان فراهم می کند، به عنوان مثال، دوربین، ماشین حساب، ضبط صدا، بازی ها و پخش کننده موسیقی از امکانات این ابزار هاست. نسل جدید تلفن های همراه یا گوشی های هوشمند به اینترنت دسترسی دارند که دروازه دنیای مجازی است. مردم می توانند در سراسر جهان از طریق سایت های شبکه های اجتماعی (به عنوان مثال، فیس بوک، واتساپ، توییتر) تعامل داشته باشند یا از طریق سایت های خرید آنلاین هر چیزی را از خانه بخرند یا می توانند از بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر استفاده کنند که زندگی را آسان­­تر و راحت­تر می کند.

با توجه به اینکه کاربران فضای مجازی کمتر از سایر اهداف، از این شبکه ها برای تبادل مسائل علمی و ارتقای سطح تحصیلی خود استفاده می¬کنند، میزان استفاده بالا می تواند اختلالاتی را در سایر وظایف آنها مانند کسب دانش و سایر فعالیت¬های مفید ورزشی و فرهنگی ایجاد کند بنابراین دانش آموزانی که کنترل هدفمندی بیشتری دارند ممکن است بتوانند وسوسه رضایت فوری ناشی از استفاده از اینترنت مانند ارضای نیازهای مربوط به ارتباطات به صورت آنلاین  را مهار کنند و انگیزه پیشرفت خود را حفظ کنند.

با توجه به نتایج مطالعات پیشین در مورد مضرات استفاده بیش از حد از موبایل و فضای مجازی و عواقب آن در نوجوانان و نیز امکان انجام مداخلات آموزشی جهت بهبود عملکرد آنان و عدم وجود مداخله آموزشی در این زمینه و آموزش صحیح دانش آموزان و همچنین در دسترس بودن آنان و اختصاص خیل کثیری از جمعیت به آنان در کشور و در شهر اوز که شامل هشت مدرسه دخترانه در مقطع متوسطه دوم می باشد، و توجه به این نکته که آموزش دادن به دانش¬آموزان فواید چندگانه زیادی دارد که هم شامل خود دانش¬آموزان می¬شود و این که آنان میتوانند آموخته¬هایشان را به خانواده¬هایشان و جامعه منتقل کنند و در نهایت تربیت نسل آینده به آنان سپرده میشود و دختران امروز مادران آینده این جامعه خواهند شد و تا کنون مطالعات مداخله¬ای با رویکرد مدل ها و نظریه های تغییر رفتار در ایران انجام نشده است، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر رفتار استفاده از موبایل و تعیین کننده های آن در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم دخترانه با توجه به مقررات آموزش و پرورش مبنی بر تاکید آموزش توسط فردی همجنس دانش آموزان با استفاده از تئوری شناختی اجتماعی انجام خواهد شد.

این مطلب از جلسه دفاع از عنوان پروپوزال "کوثر ضاربی" دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت به راهنمایی دکتر "محمد حسین کاوه" و با عنوان "بررسی تاثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر رفتار استفاده از موبایل و تعیین کننده های آن در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم دخترانه شهر اوز در جنوب ایران، یک کارآزمایی آموزشی شاهددار خوشه ای" استخراج گردیده است./برزگری

دکتر محمدحسین کاوه عضو هیات علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشکده بهداشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 63049
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید