متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/07/25
  • - تعداد بازدید: 26
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

جلسه دفاع از عنوان پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد بیولوژی و کنترل ناقلین بیماریها برگزار شد

 

مدیر گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماریهای دانشکده از برگزاری جلسه دفاع از عنوان پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد این گروه خبرداد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر "محمدجعفر مومن باله فرد" اظهار داشت: این جلسه در زمینه "بررسی خواص دورکنندگی ژل بر پایه نانولیپوزوم حاوی اسانس چای سبز و ژل بر پایه نانولیپوزوم حاوی اسانس میخک علیه ناقل اصلی مالاریا، آنوفل استفنسی" توسط دانشجو "راضیه شاه حیدری" به راهنمایی دکتر " محمدجعفر مومن بالله فرد" برگزار گردید.

دکتر مومن باله فرد افزود: پشه های خونخوار گروهی از حشرات بوده که از نظر پزشکی اهمیت زیاد دارند. این پشه ها ناقلین برخی پاتوژن ها و انگل های بیماری زا از قبیل مالاریا، فیلاریازیس، تب زرد و تب دنگ می باشند. مالاریا یکی از بیماری های ناقل زاد بوده که عامل آن انگل تک یاخته ای است که توسط پشه های آنوفل به انسان انتقال داده می شود که با وجود پیشرفت جوامع و ارتقا سطح بهداشت، این بیماری همچنان یکی از مهمترین معضلات بهداشتی در سراسر دنیا محسوب می شود. در ایران نیز در مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور شاهد موارد بیماری بطور وارده می باشیم. استفاده مکرر و پیوسته از حشره کش های شیمیایی باعث بروز مقاومت در پشه شده و همچنین اثرات زیست تخریبی زیادی را به جا می گذارد. بنابراین امروزه محققان به دنبال کشف روش ها و مواد جدید با اثرات مخرب کمتر برای کنترل پشه ها هستند. یکی از این موارد، استفاده از مواد اثرگذار زیستی و گیاهی و فرمولاسیون های جدید حشره کش ها می باشد. هم اکنون با استفاده از علم فناوری نانو می توان فرمولاسیون های جدید و موثرتری را در این زمینه تولید کرد. بنابراین در این مطالعه با به کارگیری اسانس گیاهان و استفاده از فناوری نانو به بررسی خاصیت دورکنندگی ژل بر پایه نانولیپوزوم حاوی اسانس های چای و میخک علیه آنوفل استفنسی خواهیم پرداخت.

این جلسه با حضور اساتید، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسان گروه در سالن گروه بیولوژی برگزار گردید.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 110780
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید