متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/02/23
  • - تعداد بازدید: 72
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

خانواده شاد و سالم و موفق

 

خانواده اصلی‌ترین نهادی است که در جامعه وجود دارد و نقش کانونی آن در ارتباط افراد با یکدیگر و در طول زندگی مشخص می‌شود. زمانی که یک خانواده شاد با روابط سالم و اصلاح‌شده دارید، می‌توانید در محیطی مناسب رشد یابید و یا فرزندان خود را در محیطی امن پرورش دهید.

خانواده شاد این چنین تعریف می شود که اگر تعامل بین اعضای خانواده بر اساس شاد کردن و ایجاد حال خوب دیگران باشد، آن خانواده یک گروه شاد نامیده می شود. این شادی باید پایدار و یکی از اهداف اصلی اعضا باشد.

خب سوالی که پیش می آید این است که خانواده شاد چگونه به دست می آید و چه خصوصیاتی دارد؟

در ادامه به چند تا از مهم ترین ویژگی های خانواده شاد می پردازیم؟

 1متعادل سازی کار و زندگی در منزل یکی از اصول داشتن خانواده شاد است.

ایجاد تعادل بین منزل و کار آسان نیست، اما نحوه مدیریت آن می تواند روابط شما با خانواده را تغییر دهد.

داشتن تعادل بین کار و خانه عزت نفس را افزایش می دهد زیرا شما همیشه نگران نادیده گرفتن مسئولیت های خود در هر زمینه نیستید و باعث می شود احساس کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید.

2- به عنوان والد، از خود بیشتر مراقبت کنید.والدین اغلب تمام وقت خود را صرف مراقبت از بقیه افراد خانواده کرده و خود را فراموش می کنند. اگر از خود مراقبت نکنید، ممکن است احساس بدبختی و رنجش داشته باشید و نمی توانید از فرزندان خود حمایت لازم را داشته باشید.

به خود بگویید احساسات و نیازهای شخصی خود را دارید که باید به آنها پرداخته شود! خودخواهانه نیست که هر چند وقت یکبار برای خود وقت بگذارید! لازم نیست که زمان زیادی باشد، اما اختصاص دادن حتی ۱۰ دقیقه در روز برای خودتان بسیار مهم است.

3- همیشه انضباط در خانواده شاد و موفق دیده می شود.

به جای اینکه به نظم و انضباط به عنوان مجازات فکر کنید، باید از آن به عنوان راهی برای آموزش مهارت های زندگی به کودکان استفاده کنید که نیازهای خود را برآورده کنند بدون اینکه صدمه ای به دیگران وارد کرده یا آنها را آزار دهند.

4- مرزها را تعیین کنید.

ما اغلب از مرزها برای محافظت از کودکان در برابر آسیب ها و خطرات استفاده می کنیم. اما مهم این است که شما سعی کنید به جای دستور دادن، دلیل وجود مرزها را توضیح دهید ، چون در غیر اینصورت اعضا احساس محدودیت می کنند و رابطه شما به سمت سردی خواهد رفت.

5- ارتباطات یک اصل مهم در خانواده شاد و سالم است.

ارتباط در زمان های خوشی و سختی مهم است. فقط در مورد مشکلات صحبت نکنید بلکه در مورد زندگی روزمره و خودتان نیز صحبت کنید.

6- بیشتر با هم باشید.

سعی کنید به عنوان یک خانواده، حداقل چند بار در هفته با هم باشید. مثلا سه وعده غذایی در هفته برای صرف غذا دور میز غذا جمع شوید (البته اگر بیشتر باشد خیلی بهتره). این کار به شما شانس برقراری ارتباط و صحبت در مورد مسائل مهم و همچنین موضوعات جالب را می‌ دهد.

7- تصمیمات مشترک به داشتن خانواده شاد کمک می کند.

محدود کردن بیش از حد اعضا بسیار اشتباه و یکی از عوامل تحریک کننده افسردگی در آنها خواهد بود، بنابراین بررسی کنید بدانید

  1. کدام مرزها برای شما واقعا مهم هستند.
  2. کدام مرزها برای امنیت فرزندان شما مناسبند.
  3. و کدام مرزها ارزش جنگیدن ندارند.

با محدودیت های کمتر، فرزندان شما درک می کنند که مرزهایی که تعیین می کنید جدی هستند. می پرسید داشتن خانواده شاد چگونه به دست می‌ آید : در تصمیم گیری نظر آنها را بخواهید.

8- تسلی بخشیدن را فراموش نکنید.

برای یک خانواده سالم و موفق مهم است که در دوران سخت و همچنین اوقات خوب در کنار یکدیگر باشند.

9- انعطاف پذیر باشید.

داشتن روتین کاری خوب است، اما در واقع یکی از ویژگی های خانواده شاد این است که به معنای واقعی آزادی در محیط خانواده وجود دارد. آن ها همیشه بر اساس برنامه پیش نمی روند و گاهی بدون برنامه ریزی برای ایجاد تنوع کارهای جدید می کنند.

10- خانواده را مقدم بر دوستان بدانید.

وقتی که به خانواده اختصاص می دهید باید بیشتر و با کیفیت تر از وقتی باشد که با دوستان سپری می کنید، تا به معنای واقعی یک خانواده باشید.

11- شوخی های خودمانی داشته باشید.

جوک‌ ها و اسامی مستعار نماد این هستند که به گروهی تعلق دارید و پیش‌ زمینه تجربه‌ های بزرگ‌ تر هستند.

برای داشتن خانواده شاد و سالم این تکنیک بسیار موثر است، از نزدیک شدن و صمیمیت زیادی با اعضای خانواده خود نترسید، فکر نکنید حرمت بین شما با این کارها از بین می رود!

مانند هر چیزی در این دنیا، داشتن خانواده شاد، سالم و موفق نیاز به تلاش و ممارست و آموزش دارد. امیدواریم که با نکته های بیان شده خانواده ای شاد، سالم و موفق داشته باشید.

ملیحه مکی آبادی کارشناس گروه ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 101558
کلیدواژه