متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/10/04
  • - تعداد بازدید: 2168
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

خطر ابتلا به کووید 19 در بیماران مبتلا به دیابت

خطر ابتلا به کووید 19 در بیماران مبتلا به دیابت

 افراد مبتلا به بیماری دیابت بیشتر در معرض خطر کووید-19 هستند؛ به گونه ای که نرخ مرگ و میر از کووید-19 در بیماران دیابتی 2/9 درصد در مقابل 4/1 درصد در افراد سالم است.
 
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، خود مراقبتی  در همه گیری کووید-19 باید در زندگی این بیماران جاری باشد، خودمراقبتی در واقع سـریعترین و ارزانترین روش برای پیشگیری از کووید-19 در این افراد است .

افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به  کووید-19  علائم و عوارض شدیدی را تجربه میکنند و احتمال حاد شدن کووید 19 در این بیماران 3.5برابر بیشتر از افراد عادی می باشد . اگر دیابت به خوبی کنترل شده باشد، خطر اینکه فرد در اثر ابتلا به کووید-19 علائم حاد را تجربه کنند، به اندازه ی دیگر افراد عادی است. اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت قرار میگیرد.

 قرنطینه خانگی و محدودیت های اجتماعی و تغییر در سبک زندگی در شرایط کووید-19 احتمالاً منجر به بدتر شدن کنترل قند بیماران شود. قرنطینه خانگی برای مهار بیماری، می تواند فعالیت های جسمی افراد مبتلا به دیابت را محدود کند ثانیاً، محدودیت در منابع غذایی در حین قرنطینه خانگی و محدودیت های اجتماعی، افراد مبتلا به دیابت را مجبور به تغییر عادات غذایی خود می کند که قبلاً با کنترل خوب قند خون مرتبط بودند و نهایتاً، افراد مبتلا به دیابت نمی توانند برای پیگیری های معمول به کلینیک و پزشک خود مراجعه کنند. بنابراین تنظیم دقیق داروهای ضد دیابت امکان پذیر نیست. این عوامل می تواند منجر به بالا رفتن قند خون بیماران دیابتی شود. بیماران دیابتی در این شرایط بـاید کنترل بیشتری بر سلامت خود بیشتر از گذشته داشته باشند و جهت پیشگیری از کووید19باید از خود مراقبت کرده  و با رعایت اصول بهداشتی زمینه سلامت خود و خانواده را فراهم کنند که این کار مستلزم خود مراقبتی است.  

اهمیت خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت

درمیان عوامـل تعیـین کننـده سلامت، رفتارهای خود مراقبتی ارتقـاء دهنـده سـلامت بـه عنوان اساسی ترین راه کنترل قند خون بیماران دیابتی اسـت. از ایـن رو رفتارهای خودمراقبتی باید بـه عنـوان راهبرد اصلی جهت پیشگیری و کنترل عوارض کووید-19 مورد توجـه قـرار گیرند. 

خودمراقبتی، شایعترین پاسخ رفتاری پیشگیری از بیماری کووید-19 در افراد دیابتی است و مهمترین دستاورد تقویت رویکـرد خـودمراقبتی ایـن اسـت کـه افراد دیابتی تصمیمات درستی درباره استفاده صحیح از مراقبت های بهداشتی گرفته و رفتارهای خودمراقبتی را به طور مناسب در مورد کرونا ویروس انتخاب و اجرا کنند. 

 

اجرای فعالیت های خودمراقبتی می تواند فرد دیابتی را به سمت حفظ سلامتی و خوب بودن سوق دهد، سازگاری فرد دیابتی را با کرونا ویروس افزایش دهد، توان مراقبت از خود را در افراد بیشتر کند و میزان ابتلا و از کارافتادگی بیماران و هزینه های درمانی را کاهش دهد.

توصیه ها و نکات  پیشگیرانه برای افراد مبتلا به دیابت در همه گیری کووید 19

شستن مکرر دستها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه اگر آب و صابون نبود از ضدعفونی کنندههای حاوی الکل استفاده شود، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه، خوداری از تماس با افرادی که علائمی شبیه کرونا ویروس و آنفولانزا دارند ،استفاده از ماسک برای بیرون رفتن بخصوص در تجمعات انبوه، پرهیز از دست دادن با دیگران، حفظ فاصله اجتماعی (حداقل یک و نیم متری از همدیگر)،گرفتن دستمال جلوی دهان هنگام سرفه یا عطسه و دفع بهداشتی دستمال،

 پرهیز از لمس وسایل و سطوح عمومی در مکانهای شلوغ و حمل و نقل عمومی، پرهیز از لمس چشم و صورت خود به ویژه در بیرون از منزل ،پرهیز از مهمانی های بزرگ و تجمعات انبوه، ماندن درخانه تا حد امکان بخصوص اگر در معرض خطربیشترابتلا هستید. 

در شرایط همه گیری کووید 19،رعایت نکات زیربرای افراد مبتلا به دیابت  ضروری می باشد:

·         رعایت رژیم غذایی متعادل،

·         فعالیت و ورزش مرتب در منزل

·         حفظ وزن مطلوب

·         مصرف منظم داروهای دیابت

·         آزمایش قند خون به طور مرتب در خانه

·         حفظ قند خون در بهترین وضعیت

·         استفاده از یکی از افراد جوان و سالم خانواده برای نسخه های دارویی

·         در حد امکان ویزیت و مراقبت پزشکی از راه دور

·         پیروی از دستورات پزشک معالج

·         ارتباط مرتب با پزشک خود

·         وارسی مرتب پاهای خود برای پیشگیری از زخم پا

·         اجتناب از مصرف دخانیات

·         مدیریت استرس، اضطراب و فشار روحی . 


موضوع خود مراقبتی بیماران دیابتی در کووید-19 باید در زندگی افراد جاری باشد، خودمراقبتی در واقع سـریعترین و ارزانترین  روش برای پیشگیری از کووید-19 در این افراد است. یک عامـل اصـلی تعیین کننده انجام فعالیتهای خودمراقبتی توسط بیماران دیابتی ، مسـئولیت پذیری سلامت است .افراد دیابتی باید در مقابل سلامتی خود و جامعه احساس مسئولیت کنند و این احساس مسئولیت با خود مراقبتی محقق خواهدشد. بنابراین افراد دیابتی برای کنترل و پیشگیری از عوارض و مرگ و میر ناشی از کووید-19 باید خـودمراقبتی را بعنـوان جزئـی مهمـی از فعالیتهـای روزانـه شـان قرار دهند ./فریبا برزگری

دکتر لیلا قهرمانی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

پایان خبر

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 52589
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید