متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/10/18
  • - تعداد بازدید: 1005
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

سرطان معده چیست؟

سرطان معده چیست؟

سرطان معده به انگلیسی Stomach cancer یا gastric cancer، یکی از سرطان‌های وخیم و کشنده است که تشخیص زودهنگام آن می‌تواند در بهبودی حال بیمار موثر باشد.  سرطان معده به رشد غیرعادی سلول‌ها در معده گفته می‌شود. معده، بخشی از لوله گوارش است که در قسمت میانی بالای شکم درست زیر دنده‌ها قرار گرفته است. سرطان معده از جمله سرطان‌های شایعی است که می‌تواند قسمت‌های مختلف معده را تحت تأثیر قرار دهد. در روند درمان این بیماری، معمولاً از جراحی و برداشتن بافت سرطانی استفاده می‌شود. سرطان معده به‌عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر و چهارمین سرطان شایع در دنیا به شمار می‌رود که در زمره بدخیم‌ترین سرطان‌ های رایج قرار دارد. این بیماری معمولاً به‌صورت خاموش و آهسته از معده شروع می‌شود و معمولا در مراحل اولیه علامتی ندارد. همچنین دومین سرطان با بروز بالا در مردان(11 درصد) و چهارمین سرطان شایع در زنان( 5.5 درصد) ایرانی است.  سن شیوع این بیماری بالای 60 سال شناخته می‌شود، اما سن بروز آن در ایران به نسبت دنیا ده سال جوان‌تر است.

 

علائم سرطان معده کدام است؟

برخی ازعلائم اولیه سرطان معده عبارت‌اند از: سوءهاضمه، نفخ بعد از غذا خوردن، سوزش سر دل، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و علائم پیشرفته نیز شامل: درد معده، خون در مدفوع یا مدفوع سیاه، کاهش وزن بی‌دلیل، خستگی، برجستگی و تورم در معده (ناشی از تجمع مایعات)، کم‌خونی، زردی پوست و سفیدی چشم، استفراغ خونی، اسهال یا یبوست، سختی بلع میباشد.

تشخیص سرطان معده

اگر پزشکی پس از معاینه بیمار، احتمال ابتلا به سرطان بدهد، آزمایش‌های را برای بررسی تجویز می‌کند: 1.آندوسکوپی2. نمونه‌برداری از بافت یا سلول بدن3. آزمایشات تصویربرداری مانند CT اسکن  4. آزمایش خون 5. آزمایش مدفوع.

عوامل خطر سرطان معده چیست؟

از عوامل خطر سرطان معده می‌توان به: 1.پولیپ معده2. جنسیت(مرد) 3. کم‌خونی‌4.چاقی و اضافه وزن5. کار در محیط‌های صنعتی که فرد با فلز، الوار، لاستیک، ذغال‌سنگ و چوب سروکار دارد6. زیاده‌روی در مصرف غذاهای شور، گوشت دودی و ترشیجات7. مصرف سیگار و دخانیات8. سابقه خانوادگی و سابقه ابتلا به سرطان 9. سن بالای 55 سال 10. انجام برخی عمل‌های جراحی معده 11. عفونت ناشی از هیلوباکترپیلوری؛ اشاره کرد.

 چگونه از بیماری پیشگیری کنیم؟

درست است که این بیماری در ابتدای راه، علائم مشخصی ندارد، اما انجام برخی اقدامات پیشگیرانه و انتخاب سبک زندگی سالم کمک می‌کند تا خطر ابتلا به این بیماری کشنده کاهش یابد از جمله:  1. وزن سالم خود را حفظ کنید 2. رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات انتخاب کنید3 . غذاهای شور و دودی کمتری مصرف کنید4. سیگار کشیدن را ترک کنید 5. عدم مصرف الکل.

 

ابوبکر جعفر نژاد دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 72649
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید