متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1402/02/09
  • - تعداد بازدید: 182
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

سلامت کودکان و پزشک خانواده

سلامت کودکان و پزشک خانواده

پزشک خانواده، پزشکی است که به عنوان مرجع اصلی بهداشت و درمان برای افراد و خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود. وظیفه اصلی پزشک خانواده، ارائه خدمات پزشکی به صورت منظم و ارائه آموزش­هایی با خانواده های تحت پوشش خود برای پیشگیری از بیماریها و ارتقای سلامت آنها است. این پزشکان با هماهنگی و همکاری سایر تخصص‌های پزشکی، خانواده های تحت پوشش خود را در مورد درمان بیماری­ها و ارجاع آنها برای دریافت خدمات بهداشتی در سطوح بالاتر نظام سلامت نیز راهنمایی می­کنند.

پزشک خانواده معمولاً یک پزشک عمومی با تخصّص در پزشکی خانواده است که با توجه به تاریخچه پزشکی خانواده، با مسائل خانوادگی و تغییرات فیزیولوژیک مرتبط با سن، به خوبی آشنا است و می‌تواند خدمات پیشگیری و درمان مشکلات سلامتی کودکان را بهتر ارائه کند. با این کار، پزشک خانواده می‌تواند بهبود سلامت کل خانواده را تضمین کند. تحقیقات نشان داده است که مراقبت اولیه جامع بیمار محور، ارائه خدمات پیشگیرانه را بهبود می بخشد و نیازهای پزشکی برآورده نشده کودکان را کاهش می دهد.

پزشک خانواده یا پزشک عمومی، مسئول ارائه خدمات پزشکی اولیه به افراد در تمام دوره‌های زندگی است و برای سلامت کودکان نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به اینکه کودکان در دوران رشد و تکامل قرار دارند، نیاز به مراقبت های پزشکی و بررسی های دوره‌ای بیشتری دارند. در این مواقع پزشک خانواده می تواند نقش بسیار مؤثری در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های کودکان داشته باشد. این پزشکان با بررسی سلامت کودک، از جمله ارزیابی جسمانی و روانی، شناسایی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مرتبط با کودکان و مشاوره در زمینه تغذیه، ایمنی، واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری‌ها به آنها کمک می‌کنند.

پزشک خانواده می تواند به عنوان یک مشاور سلامت خانواده عمل کند و با پایش سلامت کودکان، پیشرفت فیزیکی و شناختی آنها را پیگیری کند. همچنین، پزشک خانواده می تواند به عنوان مسئول تجویز و نظارت بر داروها و واکسیناسیون ها نیز عمل نماید.

 

پزشکان خانواده و مراقبین سلامت به جای اینکه فقط پاسخ های مشاوره­ای را در نمودار تاریخچه پزشکی و سامانه های مراقبت بهداشتی وارد نمایند، ارتباط موثر با خانواده کودکان را در تمام مراحل مراقبت از کودکان ضروری می­دانند. آنها با برقراری ارتباط موثر با کودک و خانواده­اش، تاریخچه پزشکی کودک را بصورت دقیق بررسی و انتخاب هایی را برای پیشگیری و درمان بیماری­ها به ارائه می دهند. همچنین، آنها را در فرآیند تصمیم گیری مشارکت می دهند تا از این طریق محیط بهتری برای بهبود و ارتقاء سلامت کودک ایجاد کنند.

در مجموع، نقش پزشک خانواده در سلامت کودکان بسیار مهم است و با مراجعه به پزشک خانواده، سلامت کودکان بهبود خواهد یافت که این کار در گرو مراجعه کودکان به پزشک خانواده و نیز ایفای نقش صحیح و کامل پزشک خانواده در سلامت کودکان می­باشد.

 

دکتر مهین نظری- مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 77520
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید