متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/05/25
  • - تعداد بازدید: 1256
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

سوانح و حوادث همواره یکی از عوامل تهدید کننده زندگی انسان ها

سوانح و حوادث همواره یکی از عوامل تهدید کننده زندگی انسان ها

حادثه به طور کلی به وقوع پدیده ای نوظهور و ناگهانی اطلاق می گردد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، در طول تاریخ، سوانح و حوادث همواره یکی از عوامل تهدید کننده زندگی انسان ها بوده که توجه به آن به علت وجود بیماری های واگیر در اولویت قرار نداشته است. در بین بیماری های غیرواگیر، سوانح و حوادث سومین علت مرگ و میر در کلیه سنین و یکی از علل مهم معلولیت به شمار می رود. شاید حوادث در محیط های گوناونی ایجاد شوند اما خانه محتمل ترین مکان برای ایجاد حوادث است به طوری که بیشتر حوادث در کودکان زیر 5 سال در خانه خودشان اتفاق می افتد. شایع ترین آسیب های ناشی از حوادث خانگی سوختگی ها می باشد. سوانح و حوادث ترافیکی نیز در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ و میر شناخته شده است. در جهان سالانه بیش از 5 میلیون نفر در نتیجه آسیب های ناشی از حادثه ها می میرند که یک دهم تمام مرگ ها را تشکیل می دهند و ده ها میلیون نفر به مراکز فوریت های پزشکی مراجعه می نمایند که درنتیجه آسیب ها و حادثه های غیرعمدی مانند حوادث جاده ای، سقوط، سوختگی یا حادثه های عمدی مانند قتل، خودکشی، جنگ و تجاوز می باشد.

اولویت حوادث در گروه های سنی:

 نوزاد: خفگی ( با بالش، لحاف، پتو، عروسک های نرم )، سقوط، خفگی با گاز CO، سوختگی، گزش جانوران زهری، حوادث ترافیکی (عدم استفاده از صندلی کودک)

 کودکان: سقوط، خفگی با جسم خارجی، مسمومیت، سوختگی، غرق شدگی، گزش جانوران زهری

نوجوانان و جوانان: حوادث ترافیکی، سقوط، غرق شدگی، سوختگی، گزش جانوران زهری، حوادث ورزشی و تفریحی

میانسالان: حوادث ترافیکی، سقوط، غرق شدگی، سوختگی، گزش جانوران زهری، مسمومیت، حوادث ورزشی و تفریحی

سالمندان: حوادث ترافیکی، سقوط، سوختگی، مسمومیت، گزش جانوران زهری

زنان باردار (دوران بارداری، پس از زایمان): سوختگی، سقوط، حوادث ترافیکی، خفگی، گزش جانوران زهری

 4 محور اساسی که در پیشگیری و مراقبت از حوادث مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از:

ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه

بررسی‌های پراکنده در خصوص علل حوادث و سوانح نشان می‌دهد که مفهوم حوادث برای غالب مردم چیزی است خدا خواسته ، اتفاقی و اجتناب‌ ناپذیر، در حالی‌که بررسی‌های علمی مختلف نشان داده است که توزیع حوادث مطابق خصوصیات زمان ، مکان و شخص می‌باشد و کاملاً قابل پیش‌بینی است . بنابراین ایجاد نگرش مطلوب و رفتارهای مناسب برای پیشگیری از حوادث در فرهنگ ایمنی مهم تلقی می‌شود . 

الزام به رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و ایمنی

در این راستا سازمان‌دهی مناسب مانند پیشگیری از تردد اتومبیل‌های فرسوده و مستهلک، رعایت قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی و عبور و مرور، کنترل وسایل ایاب و ذهاب و سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزان در مدارس و اردوهای تابستانی ، راه‌حل دومی است که در سایه توسعه همکاری‌های بین بخشی پدید می‌آید .

رعایت استانداردهای فنی و بهداشتی و نکات‌ ایمنی

در طراحی و احداث ساختمان‌ها و تولید ماشین‌آلات و ابزار کار و ایجاد محیط سالم و آموزشگاه‌ها ، اصلاح نقشه تیپ مدارس با توجه به آئین‌نامه بهداشت محیط آموزشگاه‌ها موکداً توصیه می‌شود . در احداث مدارس مسائلی از قبیل محل آن، مساحت زمین مدارس ، تعداد طبقات ساختمان ، سرویس‌های بهداشتی ، اتاق خدمات بهداشتی و کمک‌های اولیه ، نور ، رطوبت ، حرارت و دما ، صدا و وضع آب آشامیدنی و چگونگی سیستم جمع‌آوری و دفع زباله و فاضلاب و وجود درب‌های خروجی اضطراری ، داشتن حفاظ برای تراس‌ها و پله‌ها ، وجود کپسول‌های ضد حریق بر اساس استانداردهای بهداشتی موجود ، ضروری‌ترین اصول آمادگی مدارس برای تعلیم و تربیت کودکان جامعه است .

این آموزش می‌تواند موارد زیر را شامل گردد :

·         آموزش اصول ایمنی در برنامه درسی دانش‌آموزان، در پایه‌های مختلف تحصیلی .

·     آموزش اصول ایمنی و کمک‌های اولیه در فرصت‌های ممکنه به صورت فیلم ، داستان ، نمایش ، از طریق رسانه‌های همگانی و گروهی در خانه و مدرسه .

·         آموزش اصول ایمنی به اولیاء مدرسه و والدین دانش‌آموزان

ضرورت اجراء آموزش پیشگیری از حوادث برای کودکان و نوجوانان که آینده‌ساز کشور هستند ، یکی از محورهای کلیدی فراگرد کلی توسعه اجتماعی است . مدارس به‌عنوان مهم‌ترین منابع توسعه اجتماعی و اقتصادی می‌بایست بهره‌گیری از مشارکت سازمان‌ها و نهادها و مردم را در زمینه تأمین سلامت کودکان ، پیشگیری و کنترل حوادث را سرلوحهٔ آموزش و پرورش عمومی قرار دهند و با توجه به راه‌های پیشگیری از حوادث نسبت به ارتقاء کیفیت بهداشتی عرصه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور بیش از گذشته وارد عمل شوند و این امر را به‌عنوان یک مسئولیت شرعی و اجتماعی تلقی نمایند ./برزگری

مریم یزدانخواه کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 65035
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید