متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/09/27
  • - تعداد بازدید: 1833
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

چگونه در هنگام خرید به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟

چگونه در هنگام خرید به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟

 

کارهای زیادی وجود دارد که مردم عزیز ایران ما می توانند برای کمک به حفظ محیط زیست انجام دهند. در اینجا  به چند مورد بسیار ساده اشاره خواهیم کرد که با رعایت آنها در هنگام خرید می توانیم به حفظ محیط زیست کمک شایانی کنیم:

1.       1. کیف ها یا کیسه های ترجیحا پارچه ای یا نخی همراه داشته باشید. هرچند معمولا فروشگاه ها تمایل زیادی به استفاده از کیسه های پلاستیکی دارند اما لازم به ذکر است کیسه های پلاستیکی اغلب از فرآورده های نفتی ساخته شده اند و ممکن است صدها سال طول بکشد تا در محیط تجزیه شوند.

2.      2.  از پاکت  های کاغذی به جای کیسه های پلاستیکی استفاده نمایید، زیرا بازیافت کاغذ راحت تر از پلاستیک است.

 

3.       3. به فضای اشغال شده ناشی از حجم ظروف نگهداری محصولات توجه نمایید. اقلام بزرگتر معمولاً فضای کمتری نسبت به اقلام کوچکتر اشغال می کنند. به عنوان مثال یک بطری دو لیتری نوشابه نه تنها فضای کمتری را نسبت به یک بسته شش تایی بطری اشغال می کند، بلکه هزینه کمتری نیز دارد.

 

4.       از بازار محلی دیدن کنید، ضمن اینکه آنجا محصولات محلی تازه‌تر هستند، با این کار از مصرف سوخت زیاد برای رفتن به بازار و انتقال خرید ها به خانه اجتناب خواهید کرد که این امر منجر به کاهش ورود آلاینده ها به محیط زیست و به ویژه هوا می شود.

 

5.       در صورت امکان در هنگام خرید با دوستان یا همسایگان هماهنگ نموده و با یک وسیله نقلیه به خرید بروید. این کار می تواند استفاده از سوخت را کاهش داده و متعاقبا باعث کاهش ورود آلاینده ها به محیط شود .

 

6.       سعی کنید محصولات ارگانیک بخرید و به دنبال محصولاتی با برچسب‌های سبز رنگ «دوستدار محیط‌زیست» باشید.

 

7.       برای جلوگیری از خرید چیزهایی که به نظر جذاب به نظر می رسند، اما احتمالا هرگز از آنها استفاده نخواهید کرد، یک لیست خرید تهیه کنید! فقط به این دلیل که توانایی خرید دارید کالایی که احتیاج ضروری ندارید را خرید نکنید.

8.       بازیافت - حتی در رستوران و یا کافه ها حتماً یک سطل بازیافت وجود دارد، و اگر نیست، یک کیسه کوچک (کاغذی) بردارید و مواد قابل بازیافت را درون آن ریخته و بعداً به مرکز بازیافت محلی تحویل داده و یا آن را در سطل بازیافت خود در منزل بیندازید.

 

9.       کمپوست - ساختن یک سطل کمپوست برای تمام ضایعات غذایی شما، آنچه را که به محل دفن زباله می رود کاهش می دهد و می توان از آن برای باغ خود استفاده کرد! هر چیزی از چای کیسه ای یا تفاله قهوه گرفته تا پوست موز گرفته تا پوست تخم مرغ و دستمال کاغذی آشپزخانه را می توان در آنجا قرار داد - تا زمانی که تجزیه شود.

 

محمد گلکی- دانشجوی دکتری مهندسی بهداشت محیط

 پایان خبر

فریبا برزگری مدیر روابط عمومی دانشکده
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده
  • کد خبری : 52254
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید