متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/09/14
  • - تعداد بازدید: 27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

کودکان و واقعیت مجازی

 

 کودکان و واقعیت مجازی(VR)

 در سال 2018، 54 کودک عابر پیاده در تصادفات جاده ای در کره جنوبی کشته شدند که 33.1 درصد از 163 کودک فوت شده در تصادفات رانندگی را شامل می شود. در بحث ایمنی ترافیک، به ویژه در تصادفات عابر پیاده، کودکان آسیب پذیرترین افراد هستند.

در اوایل کودکی، عملکردهای فیزیکی توسعه نیافته است و توانایی حفظ تعادل بدن و عملکردهای حرکتی به اندازه کافی توسعه نیافته است. علاوه بر این، دوران نوزادی ویژگی هایی را نشان می دهد که ممکن است بر آنچه ممکن است در موقعیت های خطرناک رخ دهد تأثیر بگذارد.

مؤسسات آموزش در دوران کودکی مؤثرترین و سیستماتیک ترین مکان برای آموزش ایمنی به کودکان هستند. دانش یا نگرش‌هایی که می‌توان از طریق آموزش ایمنی زندگی در این مؤسسات آموزشی به دست آورد و باید شامل دانش یا نگرش‌های لازم برای زندگی ایمن باشد، نه صرفاً نظارت یا هدایت، یا نگرش برای پیش‌بینی و پیشگیری از عوامل خطر و اقدام محتاطانه.

تحقیقات نشان داده است که یادگیری با استفاده از چند رسانه ای در دستیابی به نتایج خودآموزی نسبتاً کارآمد و مؤثر است. واقعیت مجاز افراد را قادر می‌سازد تا از طریق حواس پنج‌گانه بدن انسان احساس غوطه‌وری کنند و حسی از واقعیت را به گونه‌ای که گویی واقعاً در فضا هستند بدون نیاز به تجربه مستقیم محیطی که تجربه روزانه آن دشوار است، احساس کنند.

یادگیری از طریق طیف گسترده‌ای از چند رسانه‌ای آموزشی، از جمله رسانه‌های آموزشی واقعیت مجازی، فراگیران را قادر می‌سازد تا با آن تعامل داشته باشند و کنجکاوی و علاقه آن‌ها را برانگیزد، که یادگیری خودراهبر را ارتقا می‌دهد. رسانه های آموزشی با استفاده از VR نیز از مزیت چند رسانه ای برخوردار هستند. در محیط آموزشی چند رسانه ای آموزش، برنامه شبیه سازی مجازی با افزایش تجربه غیرمستقیم زبان آموز به افزایش اثر یادگیری کمک می کند یا با استفاده از گرافیک، ویدئو، صدا و غیره، اندام های حسی مانند بینایی و شنوایی را تحریک می کند. هدف از تجربه مبتنی بر واقعیت مجازی برای آموزش ایمنی اثر یادگیری محتوایی این است که یاد بگیریم چگونه مسائل را حل کنیم تا فراگیران بتوانند موقعیتی شبیه به واقعیت را تجربه کنند. فراگیران می توانند با آن کنار بیایند و در یک موقعیت واقعی از آن استفاده کنند. فعالیت های آموزش ایمنی VR موثرتر از آموزش موجود است. استفاده از VR اثراتی مانند حذف عوامل خطر از حوزه آموزشی و افزایش حس همکاری دارد. بنابراین، استفاده از محتوای آموزشی ایمنی ملموس مبتنی بر VR در حال افزایش است.

این مطلب از جلسه ی ژورنال کلاب میترا نجفی دانشجوی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت  با عنوان" برداشت معلمان از برنامه ی آموزشی ایمنی ترافیک و زندگی با استفاده از واقعیت مجازی در دوران کودکی"  به راهنمایی دکتر لیلا قهرمانی از گروه ارتقا سلامت دانشکده ی بهداشت استخراج گردیده است.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 114024
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید