متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/03/03
  • - تعداد بازدید: 2318
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

آبله میمونی

آبله میمونی

چرا آبله میمونی مهم است؟

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، ویروس آبله میمونی که شاید بهتر است آن را آبله جوندگان بنامیم از خانواده ویروس های آبله است برای اولین بار حدود 50 سال قبل در یک پسر شیرخوار9 ماهه در کشور زئیر (امروزه به آن جمهوری دموکراتیک کنگو می گویند) شناسایی شد.

 

آیا آبله میمونی کشنده است؟ یا عوارض جدی دارد؟

 

تاکنون مورد فوت در بیماران خارج از آفریقا رخ نداده است. از 1970 تا دهه 90 میلادی تمام موارد فوت در کودکان کوچکتر از 10 سال رخ داده است اما در دو دهه قبل کمتر از 40 درصد از فوت های آبله میمونی در کودکان کوچکتر از 10 سال بوده است. در طغیان سال 2017 نیجریه متوسط سن فوت شدگان آبله میمونی 27 سال بوده است. در کودکان و کسانی که بیماری زمینه ای نقص ایمنی دارند مانند افرادی که با ویروس HIV زندگی می کنند این ویروس باعث بیماری شدید می شود. عوارض مهم آن عفونت مغز، چشم )می تواند به نابینایی بیمار منجر شود(، عفونت تنفسی شدید و همچنین تشدید خود آبله میمونی با اضافه شدن سایر میکروب ها و بروز سپسیس می باشد.

 

چگونه انسان به آبله میمونی مبتلا می شود؟ آیا از انسان به انسان نیز منتقل می شود؟

 

انتقال بیشتر از راه حیوانات به انسان است که از طریق خراش، گازگرفتن یا خوردن گوشت خوب پخته نشده یا

دست زدن به ترشحات حیوان در هنگام ذبح و آماده نمودن برای پختن غذا می باشد.

انتقال از فرد به فرد برخلاف آبله مرغان و آبله ریشه کن شده ی قدیمی، در آبله میمونی به راحتی رخ نمی دهد و

شرایط خاصی لازم دارد:

- راه اصلی انتقال فرد به فرد راه تنفسی است که در انسان چون از راه قطرات میکروسکوپی درشت (droplet  )

  منتقل می شود نیاز به تماس چهره به چهره دارد و زمان نسبتا طولانی چهره به چهره و برخورد نزدیک لازم دارد و لذا احتمال انتقال به افرادی که در یک خانه مشترک زندگی می کنند بسیار بیشتر از جامعه است.

- تماس نزدیک بین بیمار و افراد دیگر به گونه ای که ترشحات بدن بیمار یا ملحفه یا حوله ی آلوده به ترشحات بیمار مانند

بزاق یا مایع درون تاول های ریز پوستی )وزیکول ها(، با مخاط یا پوست آسیب دیده ی فرد غیر بیمار تماس پیدا نماید.

)به عنوان مثال در حین روابط جنسی یا نزدیک بین فردی(

 

علایم بیماری آبله میمونی چگونه است؟ چه تفاوتی با آبله مرغان دارد؟

 

بعد از ورود ویروس به بدن بین 5 تا 21 روز )بطور تقریبی یک تا دو هفته( طول می کشد که علایم بالینی آغاز شوند.

آبله میمونی دو فاز مختلف بیماری دارد:

1-       در فاز اول یک مرحله پیش درآمد دارد که 1 تا 5 روز طول می کشد (پرودرومال ( و علایم خفیف کسالت احساس می شود و سپس علایم مشخص بیماری مانند تب بالا، سردرد شدید، بدن درد، کمردرد و تورم غدد لنفاوی پس از آن بروز می کند.

2-       فاز دوم با پیدایش بثورات پوستی مشخص می شود که 1 تا 5 روز بعد از شروع تب این بثورات نمایان می شوند و در ابتدا به صورت ماکولوپاپولر )لکه های کوچک قرمز رنگ مسطح یا کمی برجسته( هستند که در این مرحله برای آبله اختصاصی نیستند و با بسیاری از بیماری ها اشتباه می شوند اما طی یک تا دو روز به سمت آبکی شدن پیش می روند که در ابتدا از مایع شفاف پر هستند (وزیکول( و سپس به تاول های ریز دارای چرک )پوسچول( تبدل می شوند و بعد  از آن سر باز می کنند و زخم مرحله انتهایی شکل میگیرد و کم کم خشک می شوند و پوست طبیعی به جای آن رشد می کند. تاول های ریز دارای مایع در آبله بسیار دردناک هستند و از آنجا که در صورت بیمار و بعضا دستگاه تناسلی فراوان تر از سایر نقاط هستند این دردناک بودن بسیار آزارنده است. می تواند این بثورات پوستی به قرنیه فرد آسیب بزند و نابینایی ایجاد نماید.

معمولا آبله میمونی خودمحدود است و با استراحت و درمان علامتی بهتر می شود اما در برخی بیماران تشدید می شود و نیاز به درمان های ضدویروسی دارد./برزگری

پایان خبر

 

دکتر هاله قائم عضو هیات علمی دانشکده بهداشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 60967
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید