متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/12/15
  • - تعداد بازدید: 739
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ال نینو و تغییرات اقلیمی چه تأثیری بر سلامت انسان در آینده می توانند داشته باشند

ال نینو و تغییرات اقلیمی چه تأثیری بر سلامت انسان در آینده می توانند داشته باشند

تغییرات آب و هوایی - بزرگترین تهدید سلامتی که بشریت با آن مواجه است.

ال نینو یک پدیده طبیعی است که در اقیانوس آرام رخ می دهد و منجر به تغییر در الگوهای آب و هوای جهانی می شود. از سوی دیگر، تغییر اقلیم به تغییرات طولانی مدت در الگوهای آب و هوایی جهانی به دلیل فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی و جنگل زدایی اشاره دارد. هم ال نینو و هم تغییرات آب و هوایی می توانند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت انسان در آینده داشته باشند.

برخی از اثرات بالقوه ال نینو و تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان :

افزایش بیماری های مرتبط با گرما: ال نینو و تغییرات آب و هوایی با درجه حرارت بالاتر همراه است که می تواند منجر به افزایش بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی، کم آبی بدن و سایر بیماری های مرتبط با گرما شود.

بلایای طبیعی مکرر و شدیدتر: تغییرات آب و هوا و ال نینو می تواند باعث بروز بلایای طبیعی مکرر و شدیدتر مانند طوفان، سیل و خشکسالی شود. این بلایا می تواند منجر به صدمات جسمی، مشکلات روحی و روانی و گسترش بیماری ها شود.

تغییرات در توزیع بیماری های عفونی: تغییرات آب و هوایی و ال نینو می تواند بر توزیع و شیوع بیماری های عفونی مانند مالاریا و تب دنگی که توسط پشه ها پخش می شوند، تأثیر بگذارد. دمای بالاتر و افزایش بارندگی می تواند منجر به افزایش جمعیت پشه شود که می تواند منجر به گسترش این بیماری ها شود.

ناامنی آب و غذا: تغییرات آب و هوایی و ال نینو می تواند باعث تغییر در الگوهای بارندگی و در نتیجه خشکسالی یا سیل شود. این تغییرات می تواند منجر به کمبود آب و غذا شود که می تواند بر سلامت جوامع تأثیر بگذارد.

آلودگی هوا: تغییرات آب و هوایی می تواند کیفیت هوا را با افزایش دفعات و شدت آتش سوزی ها که آلاینده هایی را در هوا منتشر می کند، بدتر کند. این می تواند منجر به مشکلات تنفسی و سایر مشکلات سلامتی شود. انتظار می‌رود بین سال‌های 2030 تا 2050، تغییرات آب‌وهوایی باعث مرگ حدود 250000 مرگ‌ ومیر اضافی در سال شود که ناشی از سوء تغذیه، مالاریا، اسهال و استرس گرمایی است .هزینه آسیب مستقیم به سلامت (یعنی بدون احتساب هزینه‌های بخش‌های تعیین‌کننده سلامت مانند کشاورزی و آب و فاضلاب)، تا سال 2030 بین 2 تا 4 میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.

علاوه بر این، تغییرات اقلیمی بسیاری از عوامل اجتماعی تعیین کننده برای سلامت خوب، مانند معیشت، برابری و دسترسی به مراقبت های بهداشتی و ساختارهای حمایت اجتماعی را تضعیف می کند. این خطرات بهداشتی حساس به آب و هوا به طور نامتناسبی توسط آسیب‌پذیرترین و محروم‌ترین افراد، از جمله زنان، کودکان، اقلیت‌های قومی، جوامع فقیر، مهاجران یا افراد آواره، جمعیت‌های مسن‌تر و کسانی که شرایط بهداشتی اساسی دارند، احساس می‌شود.

به طور کلی، ال نینو و تغییرات آب و هوایی می توانند تأثیرات گسترده ای بر سلامت انسان داشته باشند و ضروری است که برای کاهش اثرات آنها اقدام شود. این شامل کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش انعطاف پذیری آب و هوا و سرمایه گذاری در زیرساخت های بهداشت عمومی است.

 

نجیب اله بااراده دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 75259
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید