متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/09/13
  • - تعداد بازدید: 86
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

اهمیت ارگونومی تجهیزات بازی کودکان در پارک ها

اهمیت ارگونومی تجهیزات بازی کودکان در پارک ها

همه ساله هزار کودک در اثر استفاده نامناسب از وسایل بازی راهی بیمارستان ها و آرامستان ها می شوند. کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه در جامعه، در مقابل تنزل شرایط محیطی و اجتماعی، نسبت به سایر گروه ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند. امروزه خطرات محیط های شهری، عقب نشینی افراد به محیط خانه و محدود کردن کودکان برای حضور در محیط شهر توسط والدین را در پی داشته است.

یکی از علل عمده بروز حوادث در کودکان، عدم تناسب کودکان با تجهیزات بازی می باشد. مکان هایی در خانه و خارج از آن وجود دارد که علیرغم اینکه به چشم نمی آید، بالقوه برای کودک آسیب زا است. آسیب های کودکان قابل پیشگیری هستند، اما در اغلب مناطق دنیا عامه مردم، سیاستگذاران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی به آنها کم توجهند. پیشگیری از آسیب و حادثه باید به عنوان روشی مهم در زندگی به ویژه در مورد کودکان پذیرفته شود و والدین و مراقبان همواره اصول آن را رعایت کنند تا مانع وقوع آسیب در کودکان شوند. همانگونه که محیطی ایمن، مطمئن و پایدار پیش نیاز جامعه سالم است، کودکان شایسته ی بیشترین سطح سلامتی و زندگی در محیطی ایمن هستند. پیشگیری از آسیب های کودکان مسؤلیت بزرگی است که نیازمند تعهد و مشارکت کامل مجموعه گسترده ای شامل دولت، سازمان های ملی و بین المللی و خانواده ها است. آسیبهای کودکان باید از اولویت های اساسی سلامت همگانی باشند.

از مهم‌ترین خطرات در پارک بازی این است که کودکان از سرسره‌هایی بالا می‌روند که از قد و قواره آنها بلندتر است و برای آنها بیش از اندازه بلند است. این سرسره‌ها احتمال زمین خوردن کودکان را چند برابر افزایش می‌دهد. از ژانویه سال 1990 تا اگوست 2000، کمیسیون ایمنی محصولات امریکا 147 گزارش فوت بچه‌های زیر 15 سال را در ارتباط با وسایل زمین‌های بازی دریافت نمود. از طرفی اعلام شده که در هر 5/2 دقیقه، یک کودک در زمین‌های بازی دچار آسیب می‌شود.

لذا باید تجهیزات و محیط بازی کودکان را به گونه ای طراحی نمود تا با ابعاد بدن کودک تطبیق داشته باشد در چنین وضعیتی نیاز به دانستن این ابعاد جهت طراحی محیط های بازی اهمیت به سزایی دارد که پاسخگوی این نیاز مهم دانش آنتروپرمتری می باشد.

با توجه به اهمیت این مسئله، مطالعه ای در زمینه طراحی  تجهیزات مخصوص بازی موجود در پارک های عمومی شهر ها بر اساس اصول ایمنی و داده های آنتروپومتریک کودکان  صورت پذیرفته، این مطالعه به منظور دستیابی به طرح استاندارد این تجهیزات انجام گرفته است.

بر اساس نتایج این مطالعه، پیشنهاد شده است که برای ایمن سازی پارک ها ضمن پیاده سازی مدیریت یکپارچه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، داده های آنتروپومتریکی لازم برای طراحی و ساخت ارگونومیک این تجهیزات برای ارائه به صنایع سازنده تجهیزات بازی پارک ها در داخل کشور مهیا گردد. همچنین پیشنهاد شده، سازمان ها و نهادهای ذیربط در راستای تهیه استانداردهای ابعادی و آنتروپومتریک بکوشند و با تعامل مناسب مراکز تحقیقاتی و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور، داده های اولیه که در طراحی ایمن وسایل بازی نقش مهمی را ایفا می کنند، فراهم آورند.

همانگونه که تاکید شده، استانداردسازی تجهیزات بازی کودکان از نظر  ایمنی و توجه به سلامت کودکان در پارک های عمومی شهرها از جمله شهرهای کوچک، از ضرورتی غیر قابل انکار برخوردار است نتایج مطالعه حاضر بر ممیزی ایمنی و ارتقاء سطح ایمنی تجهیزات بازی کودکان پافشاری دارد و ارتقاء سطح ایمنی تجهیزات بازی کودکان را به عنوان یک ضرورت بیان می کند. طراحی سرسره ها و  همچنین اصلاح  زمین های تجهیزات بازی کودکان بر اساس استانداردهای مربوطه در اولویت می باشد./ف.برزگری

اشکان جعفری ملک آباد، دانشجوی دکتری رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 70423
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید