متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1402/01/26
  • - تعداد بازدید: 211
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ایمنی و بهداشت کشاورزان در استفاده از سموم آفت کش

ایمنی و بهداشت کشاورزان در استفاده از سموم آفت­ کش

مسمومیت با آفت کش های مورد استفاده توسط کشاورزان، یک نگرانی مهم بهداشت عمومی در سراسر جهان است. آفت­کش ها یا سموم کشاورزی ماده یا مخلوطی از مواد هستند که به منظور پیشگیری، نابودی، دفـع یا کاهش هرگونـه آفـت در زمین های کشاورزی استفاده می شوند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داد که هر سال حدود یک میلیون مسمومیت جدی ناخواسته با آفت کش ها در افرادی که از این سموم استفاده می کنند اتفاق می افتد.

در کشورهای در حال توسعه, زنان بسیاری در شغل کشاورزی کار می کنند یا در محیط ­هایی زندگی می کنند که در مواجهه با آفت کش ها  قرار می گیرند این زنان یا به طور مستقیم در اثر استفاده از آفت کش ها در معرض آنها قرار می گیرند  یا به طور غیر مستقیم به دلیل ورود و انتقال آلودگی از مزرعه به خانه در تماس با آفت کش ها قرار می گیرند. آزمایشات نشان داده اند که در خانه های نزدیک مزارع/باغ ها ( جایی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده در مزرعه یا باغ از سموم دفع آفات استفاده می کنند) مقدار آفت کش ها بیشتر از منازل مسکونی شهری است.

کشاورزان اغلب وسایل سمپاشی را به خانه می برند، یا آفت کش ها را در محل سکونت خود انبار می کنند. همچنین، بسیاری از افراد بهداشت کار را رعایت نمی کنند و بعد از سم پاشی کفش ها و لباس های کار خود را که آلوده به سم هستند به خانه می آورند. این امر باعث می شود اعضای دیگر خانواده شامل همسر و فرزندان در مواجهه با این سموم قرار بگیرند.

علاوه براین، زنان بعلت شستن لباس های آلوده به سموم همسرانشان، در معرض تماس با سموم قرار می گیرند که  سلامت آنها را به خطر انداخته و آن ها را در معرض ابتلا به برخی بیماری ها قرار می دهد.در اثر مواجهه با سموم آفت کش علائم و نشانه هایی در افراد اتفاق می افتد. این علائم بستگی به مقدار سم وارد شده به بدن و راه ورود سم به بدن (گوارش یا تنفس) دارد.  اگر فرد به یکباره در معرض مقادیر بالایی از سم قرار گیرد ممکن است علائمی مانند، گیجی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، و تنگی نفس را تجربه کند که اگر مواجهه طولانی تر شود این علائم شدیدتر شده و علائمی مثل جاری شدن بزاق از دهان، بی اختیاری ادرار و اسهال نیز اضافه خواهد شد. در این شرایط اگر فرد سریعا به مرکز درمانی انتقال داده نشود ممکن است جان خود را از دست بدهد.

از سوی دیگر، تماس با سموم در مقادیر کم اما به صورت طولانی مدت، ممکن است پس از سال ها سبب اختلالات حافظه، بیماری های پوستی، برخی سرطان ها، اختلال عصبی، سقط جنین، و تولد نوزادان ناقص  شود.

از سرطان های رایج برای زنان که در تماس با آفت کش ها می باشند، می توان به سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان لب، سرطان معده، سرطان بینی و سینوس­ها، سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم اشاره نمود.  

از جمله نقایص مادرزادی در نوزادانی که مادران آنها با سموم آفت کش مواجهه داشته اند می توان به شکاف کام، ناهنجاری های کلیوی و اسکلتی، ناهنجاری های دستگاه ادراری-تناسلی و نقص سیستم عصبی اشاره نمود.

با توجه به موارد گفته شده، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها توصیه می شود کشاورزان اقدامات ویژه ای را به منظور پیشگیری از مواجهه غیرضروری  خود و اعضاء خانواده با سموم انجام دهند. از مهمترین این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره نمود

1- هنگام استفاده از سموم  آفت کش حتماً از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، کفش یا چکمه ، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود.

 2- پس از پایان سم پاشی، قبل از اینکه با افراد خانواده تماس پیدا کنید لباس های خود را تعویض کرده  و دوش بگیرید .

3- هرگز سموم آفت کش ها در ظروف مشابه مواد خوراکی و آشامیدنی (مانند بطری نوشابه یا آب معدنی) در منازل نگهداری نشود چون امکان نوشیدن اتفاقی آنها وجود دارد.

4- هنگام مخلوط کردن سموم مختلف و استفاده از آنها از خوردن و آشامیدن پرهیز شود و حتما از ماسک استفاده شود.

5- بسته های سموم کشاورزی و آفت کش ها دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

6- تمام آفت کش ها را در کمد که قفل می شود باید نگه داری نمود و محل انبار باید تهویه مناسب داشته باشد

سمیه بلقن آبادی دانشجئی دکتری بهداشت حرفه ای و ایمنی کار .
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 76886
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید