متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/03/19
  • - تعداد بازدید: 37
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

برخورد با بچه همانند یک فرد بالغ در والدین تک فرزند

 

آیا مکررا کودک خود را به مراسم و جلسات بزرگسالان می برید ، که تنها فرد زیر بیست ساله آن مجلس است و بایستی همیشه بهترین رفتار را داشته باشد؟

دوران بچگی فرایندی است که باید چشیده شود،مسابقه ای نیست که هرچه سریع تر به پایان برسد و لذا باید حق گذر از این سفر برای هر فردی تضمین شود تا سفر زندگی را با روال طبیعی و به شیوه خودش طی کند.

تک فرزندی به خودی خود فرصت تجربه نمودن تمام عیار دوران کودکی را از فرزندمان می گیرد و شاید به همین علت باشد که استانلی هال موسس و نخستین رئیس انجمن روانشناسی آمریکا معتقد است که " تک فرزندبودن به خودی خود یک بیماری است"

چگونه والدین مانع کودکی نمودن تک فرزند خود می شوند؟

1-دخالت دادن زیادی بچه

معمولا تک فرزندها در بحث های  بزرگسالان در مورد مسائل مهمی که روی خانواده اثر می گذارد شرکت داده می شوند زیرا فقط سه نفر در خانواده وجود دارد که باهم به تعامل می پردازند .برخی از والدین فکر میکنند که باید همه چیز را به تک فرزند خود بگویند زیرا نمی خواهند مثل والدین خودشان باشند که همه چیز را از آنها مخفی می کرده اند . چیزی که این والدین فراموش کرده اند این است که مسائل سردرگم کننده ای در زندگی بالغین وجود دارد که هنوز بچه ها توانای درک آن را ندارند . اطلاعات خیلی زیاد به معنی انتقال ترس های جدید و زیاد است.

2-فراموش نکنید بچه ای درخانه است

تک فرزندها آنچنان ماهر و تودار به نظر می رسند که غالبا بزرگتر از سن خود نشان می دهند. در بسیاری از موارد زبان کلامی و رفتاری آنها پیشرفته تر از بچه های هم سن و سال خودشان است اما والدین نباید گول این ظاهر را بخورند. درحقیقت این بچه به خاطر تماس با والدین خود، زبان و رفتار بالغین را کپی برداری می کند که امری طبیعی است ،اما درواقع هنوز بچه است.

3-تبدیل بچه به عنوان بخشی از زندگی زنانشویی

پدرو مادر و تک فرزند یک مثلث را تشکیل می دهندکه گاهی تک فرزند در راس آن (روی سر آنان) جای دارد. اگر به او اجازه دهیم  که در جروبحث های بین والدین جانب داری کند یا فکر کند که باید مسائل را حل کند،نقش یک والد را بازی می کند که برای سن او یا موقعیتش در خانواده مناسب نیست. تک فرزندها اغلب به رابطه بین والدین خود چنان حساسیتی نشان می دهند که در بچه های دارای خواهر و برادر دیده نمیشود. در خانواده چندفرزندی،اگر والدین بحث یا عدم توافقی داشته باشند،به احتمال کمتری بچه ها آنها را می شنوند و اگر هم بشنوند خیلی به آن اهمیت نمی دهند زیرا معمولا باهم مشغول هستند.

چگونه والدین از بالغ سازی تک فرزند خود اجتناب کنند؟

-سعی کنید خانه ای بسازید که در آن کودک شما کودک باشد.در خانه کودک مدار(ونه کودک سالار)،کودک در بازی کردن با دوستان، خوردن غذا و ریخت و پاش احساس راحتی می کند. داشتن خواهر یا برادر موثرترین راهی است که به کودک این فرصت را می دهد که کودکی کند.

-موضوعات رسمی منزل را به زمان های خاص یا اتاق نشیمن موکول نمایید.

-در مورد رابطه تان با همسر یا قوام درجه یک ،اطلاعات زیادی به کودک خود ندهید. کودک شما فقط لازم است که بداند چه کسانی برای راهنمایی و حفاظت او حضور دارند.

 

دکتر مسعود کریمی دکترای تخصصی آموزش بهداشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 103292
کلیدواژه