متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/02/25
  • - تعداد بازدید: 78
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

بررسی شیوع بیماری ریفلاکس معده و برخی عوامل مرتبط با آن در جمعیت کوهورت خرامه

 

بیماری ریفلاکس معده یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش فوقانی است. بیماری ریفلاکس معده به مری وضعیتی است که در آن بازگشت محتویات معده به مری باعث ایجاد علائم یا عوارض شده، علاوه بر کاهش کیفیت زندگی و تحمیل بار اقتصادی، فرد را مستعد آدنوکارسینومای مری می‌کند. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع و عوامل خطر مرتبط با ریفلاکس معده در جمعیت کوهورت شهرستان خرامه در طی سالهای 1394 تا 95 بود.

 

دادههای این مطالعۀ مقطعی مبتنی بر جمعیت از دیتای پایۀ کوهورت پرشین شهرستان خرامۀ استان فارس که زیر مجموعه ای از کوهورت پرشین ایران است، استخراج شده است. بدین منظور از اطلاعات 10663 شرکت کننده در این پژوهش استفاده شده و با استفاده از رگرسیون لجستیک به تعیین عوامل مرتبط با بیماری ریفلاکس معده پرداخته شد.

شیوع رفلاکس معده در جمعیت مورد مطالعه 6/20 درصد محاسبه گردید. از بین 36 متغیر بررسی شده، 9 عامل مؤثر بر ریفلاکس معده در جمعیت کوهورت خرامه شناسایی شدند (رگورژیتاسیون غذا، نفخ، سنگ کیسۀ صفرا، سوزش قفسه سینه، ابتلا به بیماری مزمن ریوی، وجود خون در مدفوع، سنگ کلیه، دیابت بارداری، مصرف سیگار).  نتایج مطالعه نشان داد که بیماری ریفلاکس معده و مری را می توان به عنوان نتیجه یک تعامل پیچیده از عوامل متعدد در نظر گرفت. در این بررسی، که بیشتر بر روی عوامل مرتبط با رفلاکس معده متمرکز بود، اغلب عوامل خطر شناخته شده مرتبط با سبک زندگی و تغذیه بوده که با رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم میتوان بروز بیماری را کاهش داد.

این مطالب از جلسه دفاع « عصمت زکی نژاد » دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی به راهنمایی  دکتر «عباس رضاییان زاده» و عنوان  « بررسی شیوع بیماری ریفلاکس معده و برخی عوامل مرتبط با آن در جمعیت کوهورت خرامه در سال 1395-1394» استخراج گردیده است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 101738
کلیدواژه