متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/11/30
  • - تعداد بازدید: 1790
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه دکتری گروه مهندسی بهداشت محیط

برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه دکتری گروه مهندسی بهداشت محیط

 مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت از برگزاری دفاع از رساله دکتری و فارغ التحصیلی چهارمین دانشجوی دکتری مهندسی بهداشت محیط به صورت حضوری و مجازی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر "محمدرضا سمائی" گفت: در این برنامه سرکار خانم مهندس فریبا عباسی از رساله خود با عنوان "بررسی میزان تغییرات بیان سرکوب کننده سرطانی p53 در رده سلولی فیبروبالست ریه انسان در اثر مواجهه همزمان با آلایندههای محیطی نانوذرات سیلیکا، تولوئن و SO2"  با راهنمایی ایشان و آقای دکتر حسن هاشمی به صورت حضوری / مجازی با حضور اساتید و دانشجویان گروه مهندسی بهداشت محیط و اساتید دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دفاع کردند.

 

دکتر سمائی افزود: سیلیکای کریستالی یکی از عمده ترکیبات ریزگردهای انتشاری در منطقه خاورمیانه بوده که علاوه بر سمیت، آلاینده هایی از جمله دی اکسید گوگرد بر روی آن تجمع می یابند. علاوه بر این ذرات نانومتری از سیلیکا تمایل شدیدی به جذب حلال¬ ها به خصوص تولوئن دارند. با توجه به احتمال بالای مواجهه همزمان سلول های ریوی انسان با این آلاینده ها به خصوص در برخی از مناطق ایران و نقش موثر این سلول در چرخه سرطان در ریه انسان، بررسی اثرات سلامتی آن ها بر روی سلول های ریوی حائز اهمیت است. نتایج این مطالعه نشان داده که مواجهه همزمان رده سلول فیبروبلاست ریه انسان با آلاینده های محیطی شامل نانوذرات سیلیکای کریستالی، تولوئن و SO2 اثرات سینرژیستی سمیتی داشته است. بدین ترتیب مواجهه همزمان انسان با این آلاینده ها علاوه بر تداخل در عملکرد سلول ریه، سرطانی شدن آن را نیز به دنبال داشته است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده
  • کد خبری : 55471
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید