متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/03/02
  • - تعداد بازدید: 1436
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تاثیر آموزش آگاهی از سلامت جسمی و روانی بر کاهش بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت پناهنده

تاثیر آموزش آگاهی از سلامت جسمی و روانی بر کاهش بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت پناهنده


هجوم پناهندگان به یک کشور ساختارهای اقتصادی و اجتماعی مانند بازار کار و سیستم های مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب محدودیت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، از سال 2012 درگیری های مسلحانه در سوریه بیش از 12 میلیون نفر را آواره کرده است که اردن با پذیرش 1.3 میلیون آواره ی سوری در مقام سوم قرار دارد. 

 

بیماری‌های غیرواگیر یک چالش بهداشت عمومی قابل توجه در کشورهای کم درآمد و متوسط میباشد؛ به ویژه در کشورهایی مانند اردن که تعداد قابل توجهی از پناهندگان را در خود جای داده اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه 41 میلیون مرگ و میر ها به بیماری های غیرواگیر نسبت داده می شود که در مجمع شامل 71 درصد از مرگ و میرهای جهانی می شود.

تشخیص سلامت روان با تشخیص بیماری غیرواگیر به شدت با هم همراه هستند؛ به گونه ای که ضعف در سلامت روان موجب افزایش عوامل خطر قابل پیشگیری بیماری های غیرواگیر میگردد. همچنین تشخیص بیماری‌های غیرواگیر موجب افسردگی، اضطراب یا استرس پس از تشخیص می شود.

در مطالعه ای که در همین راستا جهت مقایسه تاثیر مداخله آموزشی آگاهی سلامت با آگاهی سلامت به همراه جلسات روان بر روی 600 شرکت کننده سوری و اردنی مبتلا یا در معرض ابتلا به بیماری های غیرواگیر انجام شد، مشاهده گردید که مداخله آگاهی سلامت، تأثیر مثبتی بر کاهش خطر بیماری های غیر واگیر دارد و تشکیل جلسات سلامت روان باعث یک اثر هم افزایی می شود. علاوه براین مداخلات اصلاح سبک زندگی باعث کاهش بار اختلالات مربوط به بیماری های غیرواگیر، افزایش کیفیت زندگی، کاهش هزینه‌ها و مزایای ماندگار برای افراد و جوامع متاثر از درگیری می شود.

 

این مطلب از برگزاری ژورنال کلاب "راضیه اسدی" دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت سالمندی به راهنمایی دکتر نظری عضو هیات علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشکده بهداشت تهیه شده است.

دکتر مهین نظری عضو هیات علمی گروه ارتقا سلامت دانشکده بهداشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده
  • کد خبری : 60882
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید