متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/09/05
  • - تعداد بازدید: 82
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تعیین تاثیر استفاده از لباس های حفاظتی بر استرین حرارتی و بار کار ذهنی کادر درمان در زمان پاندمی کووید-19

تعیین تاثیر استفاده از لباس های حفاظتی بر استرین حرارتی و بار کار ذهنی کادر درمان در زمان پاندمی کووید-19

شیوع کووید-19 سبب وارد شدن شوک شدیدی به سیستم های بهداشتی درمانی کشورها شد.

پرستاران به عنوان افراد خط مقدم مبارزه با این بیماری با چالش های متعددی مواجه شدند. جهت حفاظت پرستاران در برابر ابتلا به بیماری  استفاده از تجهیزات حفاظت فردی کامل الزامی شد. این تجهیزات شامل ماسک های 95N، شیلد و عینک، پاپوش و لباس های ایزوله پزشکی می باشد. استفاده از لباس های ایزوله پزشکی به دلیل عایق بودن و نفوذ ناپذیری در برابر دما و رطوبت سبب ایجاد مشکلاتی از جمله بالا رفتن بار گرمایی و افزایش تعریق پرستاران شد. از طرفی شیوع کووید-19 سبب افزایش بار مراجعات به بیمارستان ها شد این موضوع به همراه کمبود نیروی پرستاری سبب بالا رفتن بار کاری پرستاران گشت. تمامی این موضوعات سبب شد که سلامت و بهره وری پرستاران تحت تاثیر قرار گیرد.

از این رو در مطالعه حاضر تلاش شد میزان استرین گرمایی و بار کار ذهنی ناشی از لباس های حفاظتی مورد استفاده پرستاران و عوارض گرمایی و پوستی ناشی از این لباس ها تحت شرایط واقعی برآورد گردد تا بتوان راهکارهایی جهت کاهش پیامد های زیان بار این عوامل ارائه داد و به بهبود سلامت و عملکرد پرستاران کمک کرد.

پیشنهادات:

با توجه به  نتایج حاصل از مطالعه و اهمیت حفظ سلامت پرستاران و سایر پرسنل کادر درمان راهکارهایی جهت بهبود وضعیت موجود ارائه میگردد. با افزایش تعداد نیروهای پرستاری شاغل در بخش ها می توان بار کار وارد شده به پرستاران را کاهش داد. همچنین انجام اقدامات مدیریتی مانند انگیزه دادن به پرستاران و قدردانی از تلاش های آنان نیز می تواند سبب بهبود روحیه آن شود و فشارهای ذهنی و روانی آنها را کاهش دهد این امر می تواند بر روی بهبود عملکرد و بهره وری آنان تاثیر گذار باشد. با ایجاد چرخش کاری بین پرستاران شاغل در بخش های مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 و پرستاران شاغل در سایر بخش ها سبب شد بار گرمایی وارد بر پرستاران دارای لباس های حفاظتی ایزوله کاهش یابد و آن ها به صورت طولانی مدت در معرض بار گرمایی بالا نباشند. جهت کاهش استرین گرمایی وارد بر پرستاران می توان از جلیقه های خنک کننده جهت بهبود شرایط دمایی استفاده کرد. از دیگر راهکارهای ارائه شده می توان به بهبود شرایط تهویه مطبوع در ایستگاه های پرستاری و اتاق های استراحت پرستاران اشاره کرد. با انجام راهکارهای ارائه شده نه تنها سلامتی پرستاران حفظ می گردد بلکه از آنجایی که این قشر بصورت مستقیم با بیماران در ارتباط هستند بهبود عملکرد آنها سبب ارائه خدمات بهتر و دقیق تر به بیماران نیز می شود و در نتیجه تعداد خطاهای شغلی نیز کاهش می یابد.

این مطالب از جلسه دفاع از پایان‌نامه "فاطمه اسدالهی" دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای با راهنمایی خانم دکتر "زهرا زمانیان"  و با عنوان " تعیین تاثیر استفاده از لباس های حفاظتی بر استرین حرارتی و بار کار ذهنی کادر درمان (پرستاران) در زمان پاندمی کووید-19" استخراج گردیده است./ف.برزگری

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 69930
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید