متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/10/10
  • - تعداد بازدید: 930
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تولید انرژی الکتریکی از تجزیه آلاینده های دارویی فاضلاب

تولید انرژی الکتریکی از تجزیه آلاینده های دارویی فاضلاب

یکی از آلاینده های فاضلاب­ها، وجود باقیمانده­های دارویی است که در صورت عدم تصفیه، به منابع آبی راه می­یابد و مشکلات بهداشتی و زیست محیطی به همراه خواهد داشت. که تهدید جدی بر سلامت عمومی و محیط زیست خواهد بود. از میان انواع مختلف داروها، دیکلوفناک جزء داروهای پرمصرف در سراسر جهان است، داروی دیکلوفناک بعد از مصرف توسط انسان یا حیوان، از طریق ادرار از بدن خارج می­شود و وارد محیط زیست می­شود. حضور این دارو در فاضلاب منجر به آلودگی آبها می­شود. از آنجایی که این دارو قابلیت تجزیه بیولوژیکی کمی دارد با روشهای متداول تصفیه فاضلاب حذف نمی شود. از این رو مطالعه ای جهت حذف این آلاینده ها به روش پیل سوخت میکروبی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردید. 

در این مطالعه سعی شد از روش پیل سوخت میکروبی استفاده شود زیرا یک فرایند تولید انرژی پاک است و به طور همزمان با تجزیه آلاینده­ها، انرژی الکتریسیته تولید می­کند. در این فناوری از طریق واکنش­های کاتالیزوری میکروارگانیسم ها، امکان تولید انرژی الکتریسیته را فراهم می­کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که 56 درصد از دارو توسط این راکتور حذف شد و جریان برق 310 میلی ولت تولید شد.

این مطالعه موضوع پایان نامه دانشجوی دکتری رشته مهندسی بهداشت محیط سرکار خانم رویا مروتی با راهنمایی آقای دکتر محمد علی بقاپور  و آقای دکتر محمد حسینی بود که در تاریخ 04/10/1401 با حضور اساتید و دانشجویان مورد دفاع قرار گرفت و نتایج آن در نشریه معتبر Sustainability به چاپ رسید که به آدرس زیر قابل مشاهده می باشد.

 

Morovati R, Hoseini M, Azhdarpoor A, Dehghani M, Baghapour MA, Yousefinejad S. Removal of Diclofenac Sodium from Wastewater in Microbial Fuel Cell by Anode Modified with MnCo2O4. Sustainability. 2022 Oct 26;14(21):13907.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 72261
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید