متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1402/11/28
  • - تعداد بازدید: 73
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

دانش آموزان و تلفن همراه

امروزه با وجود فروکش شدن تب اولیه استفاده از تلفن همراه در جامعه ما، مقبولیتش به حدی افزایش یافته که گاهی وقت­ها مضرات جدی و اساسی این فناوری مدرن، از نظرها پنهان می­ماند.

 مضراتی که در حوزه­های متنوع روان شناسی، اجتماعی، فرهنگی، رفتاری، پزشکی، قانونی، جزایی و ... به آسیبزایی می­پردازد. اکثر دانش­آموزان استفاده­های مختلفی از تلفن همراه دارند و یکی از تفریحات آنها، اشتغال با تلفن همراه و برقراری ارتباط با یکدیگر است. از جمله مشکلاتی که اشتغال زیاد با تلفن همراه، ممکن است برای دانش­آموزان به عنوان آینده سازان جامعه ایجاد کند، افت عملکرد تحصیلی یا پیشرفت تحصیلی ضعیف است. رشد چشمگیر استفاده از تلفن همراه و بخصوص رواج روزافزون آن در بین نوجوانان، نگرانی­های فزایندهای را در بین بسیاری از کارشناسان، در مورد اثرات مخرب تلفن های همراه ایجاد کرده است.

مشکلات عمده در اثر استفاده از گوشی همراه برای نوجوانان

ضعف بینایی و بروز مشکلات عصبی در نوجوانان و پایین آمدن کیفیت خواب ،به وجود آوردن اختلالات ذهنی، منزوی شدن، چاقی و اضافه وزن، تومور مغزی در اثر امواج الکترومغناطیسی، آسیب‌های انگشت و مچ دست دست، آسیب های اسکلتی عضلانی در ناحیه گردن و کمر، خطر ابتلا به سرطان ، آسیب‌های به گوش در اثر استفاده از هندزفری ،اعتیاد به تلفن همراه ، محدود شدن یادگیری و در معرض  اطلاعات نامتناسب  با محتوی های غیر اخلاقی قرار گرفتن از جمله مشکلات عمده در اثر استفاده از گوشی همراه برای نوجوانان است.

در این میان اعتیاد به تلفن همراه از همه شایع تر است.

 

راه های درمان اعتیاد به گوشی:

زمان را مدیریت کنیم

استفاده بیش از حد از گوشی و فضای مجازی اعتیاد آور است و باعث می شود زمان زیادی را صرف این کار بکنیم. استفاده از آن ها را محدود کنید و زمانی مشخص برای آن بگذارید؛ مثلا آخر شب همه ی پیام های پیام رسان ها را پاسخ دهید. درمان اعتیاد به گوشی برای اینکار استفاده از آلارم گوشی است که می توانید زمانی را مشخص کرده و هنگامی که به پایان می رسد هشدار دهد که بدانید از آن برنامه بیش از حد استفاده کرده اید و بهتر بتوانید زمان را مدیریت کنید.

 

 به جای قطع استفاده از گوشی، استفاده را کم کنید

یکی از راه های درمان اعتیاد به گوشی، کم کردن زمان استفاده از آن است نه قطع کردن آن. زیرا اگر در ابتدا یک کار را به طور کامل ترک کنید احتمال بازگشت به آن بسیار زیاد است ولی اگر آن را مدیریت کنیم که کم تر شود نتیجه مطلوبی خواهیم گرفت. می توانید برای درمان اعتیاد به گوشی مثلا استفاده از آن را هر روز یک ساعت کم تر کنید و به تدریج نتیجه می گیرید و اعتیاد شما به آن از بین می رود.

 

 بستن کانال ها و گروه های غیرضروری

برای درمان اعتیاد به گوشی می توان استفاده از برنامه ها را تا حدودی محدود کرد که راهکار آن بی صدا کردن همه کانال های آن است که مزیت آن این است که فقط نوتیفیکیشن پیام های ضروری به شما اعلام می شود و وقت شما را کم تر هدر می دهد. اینکار نه تنها در درمان اعتیاد به گوشی بسیار موثر است، بلکه باعث می شود شما وقت بیشتری را برای انجام کارهای ضروری خود در دنیای واقعی بگذارید.

 

 از سلفی گرفتن مدوام پرهیز کنید

چون گوشی های هوشمند معمولا دارای امکانات بسیاری از جمله دوربین های باکیفیت هستند، محبوبیت بسیاری نزد ما دارند. این امکان پیشرفته باعث شده است که دوری از گوشی هایمان را برایمان بسیار سخت کند. راهکار درمان اعتیاد به گوشی در این اوقات این است که از سلفی گرفتن های بی مورد بپرهیزیم که بتوانیم با گذر زمان استفاده از آن را کم تر کنیم. این کار هم باعث بالارفتن اعتماد به نفس ما می شود و هم در درمان اعتیاد به گوشی همراه بسیار کارا است.

 

 استفاده از قانون 20-20-20

این قانون بسیار در درمان اعتیاد به گوشی موثر است. این قانون می گوید اگر مدت زمانی که باید به گوشی نگاه کنید 20 دقیقه باشد، باید چشم ها را 20 ثانیه استرحت دهید که به یک شی که حدود 6 متر از شما فاصله داشته باشد 20 ثانیه بنگرید تا چشم استراحت کند و مشکلات ناشی از خشکی و تاربینی برایتان اتفاق نیفتد.

 

به گوشی هوشمند خود مرخصی بدهید

آخر هفته و یا روزهایی که با خانواده به تفریح می روید و وقت می گذرانید بهترین زمان برای استراحت دادن به گوشی هوشمندتان است که می توانید آن را در خانه بگذارید که جلوی دیدتان نباشد و از زندگی بیشتر لذت ببرید. انجام این کار به تدریج به درمان اعتیاد به گوشی بسیار کمک می کند.

 

این مطلب از از پایان‌نامه‌ی "کوثر ضاربی" دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت به راهنمایی دکتر "محمدحسین کاوه" و با عنوان"بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر رفتار استفاده از موبایل و تعیین کننده های آن در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم دخترانه شهر اوز در جنوب ایران، یک کارآزمایی آموزشی شاهددار تصادفی شده‌ی خوشه ای (سال 1402)" استخراج گردیده است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 95291
کلیدواژه