متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/08/24
  • - تعداد بازدید: 59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

عوامل موثر بر سوانح و حوادث ترافیکی

عوامل موثر بر سوانح و حوادث ترافیکی

سوانح و حوادث ترافیکی تهدیدی جدی برای انسان ‌ها در سراسر دنیا و یکی از مهم‌ ترین و عمده‌ ترین معضلات بهداشتی و چالش ‌های اساسی می ‌باشد که سلامت انسان ‌ها را به خطر انداخته است. سوانح ترافیکی سالانه باعث مرگ حدود 2/1 میلیون و جراحت بیش از 50 میلیون نفر در سراسر دنیا می ‌شود و دومین عامل از دست رفتن سال‌ های مفید عمر و با 8/5 میلیون زندگی از دست ‌رفته در هر سال یکی از علل عمده مرگ ‌و میر و ناتوانی در سراسر جهان می ‌باشد.

طبق پیش بینی های سازمان سازمان جهانی بهداشت تا سال 2020، حوادث ناشی از تصادفات به تنهایی دومین علت سال های از دست رفته زندگی در سراسر جهان خواهد شد در سالهای اخیر با آموزش و بهتر شدن جاده‌ها و رفع نواقص خودروها آمار تصادفات بخوبی کاهش پیدا کرده‌است.

 عواملی چون نوشیدنی الکلی، مصرف داروهای خواب‌آور، دخانیات ، خواب آلودگی، خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، خستگی همین‌طور دید چشم ضعیف می‌توانند از عوامل تاثیر گذار تصافات رانندگی هستند..

تصادف‌های رانندگی همواره می‌تواند علت های گوناگون دیگری چون خرابی سیستم ترمز، فرسوده بودن ماشین، کم نور بودن چراغ ها و.. داشته باشند. گاهی هم عوامل محیطی مثل  بدی آب و هوا، خرابی جاده زمینه ساز حادثه می‌شود؛ ولی در بسیاری از زمینه‌ها همواره اشتباه‌های انسانی از نخستین علل تصادفات بشمار می‌آیند. بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی و بی‌توجهی و سهل انگاری راننده صورت می‌گیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود می‌آورد. تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست خودروهاست؛ و رانندگان این نوع خودرو بدون توجه به اینکه ممکن است خودروی از جهت راست و چپ می‌آید به یکباره بدون زدن چراغ راهنما فرمان را می‌چرخانند.

عادات متعددی در رانندگان برافزایش تصادفات مؤثر است:

1- رانندگی با چراغ خاموش در شب

2- صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی

3- خوردن و نوشیدن هنگام رانندگی

4- عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت

5- حرکات نمایشی در حین رانندگی

6- بی‌توجهی به علائم راهنمایی رانندگی

7- صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی

8- وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن

9- جر و بحث در داخل خودرو

10- خوردن شربت و یا قرصهای مسکن و خواب‌آور.

دکتر «طیبه رخشانی»، پزشک و دانشیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت،

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 69345
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید