متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/09/27
  • - تعداد بازدید: 115
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نمای جهانی اپیدمیولوژی COVID-19 در ماه آخر 2022

نمای جهانی اپیدمیولوژی COVID-19 در ماه آخر 2022

در سطح جهان، تا ساعت 5:28 بعد از ظهر  7 دسامبر 2022،  تعداد 642،379،243 مورد تایید شده کووید-19، از جمله 6،624،118 مرگ، به WHO گزارش شده است. تا 4 دسامبر 2022، در مجموع 12998974878 دوز واکسن تزریق شده است. در سطح جهانی، تعداد موارد جدید هفتگی در طول هفته 28 نوامبر تا 4 دسامبر 2022 در مقایسه با هفته قبل ثابت مانده و تنها کمتر از 3 میلیون مورد جدید گزارش شده است. تعداد مرگ و میرهای جدید هفتگی نیز نسبت به هفته قبل 17 درصد کاهش داشته و بیش از 7800 فوتی جدید گزارش شده است.

در سطح منطقه‌ای، نیز تعداد موارد جدید هفتگی گزارش‌شده در پنج منطقه از شش منطقه WHO کاهش یا ثابت مانده: منطقه آفریقا (78%-)، منطقه جنوب شرق آسیا (27%-)، منطقه اروپا (1٪>)، منطقه اقیانوس آرام غربی (10٪-)، و منطقه مدیترانه شرقی (4٪-). در حالی که تعداد موارد در یک منطقه از WHO افزایش یافته است: منطقه قاره آمریکا (14٪+). تعداد مرگ و میرهای هفتگی گزارش شده جدید در هر شش منطقه نیزکاهش یافته یا ثابت مانده است.

در سطح کشورها، بیشترین تعداد موارد جدید هفتگی از ژاپن، فرانسه، جمهوری کره، ایالات متحده آمریکا و برزیل گزارش شده است. بیشترین تعداد جدید مرگ و میر هفتگی نیز از ایالات متحده آمریکا، ژاپن، برزیل، ایتالیا و فرانسه گزارش شده است.

در سطح جهانی، 87.8 درصد از توالی های گزارش شده در سطح جهان در 30 روز گذشته را Omicron تشکیل داده است.

در میان زیرمتغیرهای Omicron تحت نظارت، مقایسه توالی‌های ارسال شده در هفته‌های 45 و 46 افزایشی را از 27.6% به 36.2% برای BQ.1 نشان داده است.

توصیف روندهای گردش توالی Omicron باید با توجه به محدودیت های سیستم های نظارت COVID-19 تفسیر شوند. شامل تفاوت استراتژی‌های نمونه‌گیری بین کشورها، تغییر در استراتژی‌های نمونه‌گیری در طول زمان، کاهش تست‌های انجام‌شده و تاخیر در ارسال. اکثر توالی‌هایی که ارسال می‌شوند از کشورهایی با درآمد بالا هستند. بنابراین، اطلاعات ارائه‌شده ممکن است معرف وضعیت جهانی SARS-CoV-2 نباشد.

منطقه مدیترانه شرقی 7385 مورد جدید را گزارش کرد که نسبت به هفته قبل 4 درصد کاهش داشته است. بیشترین تعداد موارد جدید از قطر، مراکش و امارات متحده عربی گزارش شده است. تعداد فوتی های جدید هفتگی در منطقه نسبت به هفته قبل 33 درصد کاهش داشته و 27 مورد فوتی جدید گزارش شده است. بیشترین تعداد مرگ و میر جدید از عربستان سعودی، لبنان و جمهوری اسلامی ایران گزارش شده است.

روندهای کنونی در موارد گزارش شده کووید-19 باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا چندین کشور به تدریج استراتژی های آزمایش کووید-19 خود را تغییر داده اند که منجر به کاهش تعداد کلی آزمایش های انجام شده و در نتیجه تعداد موارد کمتر شناسایی شده می شود. بررسی‌های شیوع COVID-19 انجام شده در تعدادی از کشورها نشان داده است که تعداد موارد گزارش شده COVID-19 کمتر از تعداد واقعی موارد در جمعیت است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنان توصیه به حفظ و تقویت نظارت بر COVID-19 برای دستیابی به اهداف اصلی نظارت دارد:

• توجه به تغییرات در الگوهای اپیدمیولوژیک و نظارت بر روند بیماری و مرگ و میر

• نظارت بر بار بیماری، ظرفیت مراقبت های بهداشتی (کارکنان بهداشت و مراقبت، بستری شدن در بیمارستان و پذیرش در بخش مراقبت های ویژه)

• نظارت بر گردش انواع شناخته شده (VOCs)، امکان تشخیص زودهنگام انواع جدید و تغییرات در الگوهای ویروسی

در حالی که بسیاری از کشورها مدت‌هاست تمرکز خود را به سمت واکسیناسیون برای محدود کردن گسترش کووید-19 تغییر داده‌اند، استراتژی کشورهایی چون چین که اولین بار Covid-19 در آنجا شناسایی شد و متعاقباً در سراسر جهان گسترش یافت، این است که هر مورد احتمالی ویروس را جدا کرده و از انتقال آن از طریق آزمایش‌های انبوه، قرنطینه و قرنطینه برای افرادی که در معرض آن قرار گرفته‌اند، جلوگیری کنند.

اندیشه حامدی دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 71701
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید