متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/04/05
  • - تعداد بازدید: 2495
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نکاتی در باب اعتیاد به مواد مخدر به مناسبت روزجهانی مبارزه با مواد مخدر

نکاتی در باب اعتیاد به مواد مخدر به مناسبت روزجهانی مبارزه با مواد مخدر

 

بسیاری از والدین تصور میکنند که اعتیاد فقط به مواد مخدری مانند تریاک، هرویین و کراک ...خطرناک است و اگر در وسایل فرزندانشان قرص یا دارو پیدا کنند، گمان می برند دارو ضرری ندارد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، باید بدانیم که این یک تصور غلط است و داروهایی مانند ترامادول، دیفنوکسیلات، انواع داروهای حاوی کدئین و داروهایی مانند کلونازپام، دیازپام، فلورازپام، آلپرازولام و... نیز از جمله داروهای اعتیادآورند که درمان اعتیاد آن ها بسیار دشوار است.

یک نکته جالب این است که برخی از فروشندگان مواد برای تبلیغ مواد خود ادعا میکنند که ماده "شیشه" اعتیاد ندارد؛ این درحالیست که شیشه از اعتیاد آورترین مواد شناخته شده است. افرادی هستند که یک بار برای کنجکاوی ماده شیشه را تجربه کرده اند و الان به آن معتادند. در ضمن،دانستن این نکته ضروری است که شیشه به هیچ وجه در درمان اعتیاد به سایر مواد (خانواده تریاک و حاوی مرفین) موثر نیست و این ادعا یک دروغ محض و فریبنده است.

ترک اعتیاد به هیچ وجه آسان نیست. تجربه نشان میدهد از هر 100 نفر معتاد مراجعه کننده به مراکز درمانی، شاید بتوان20 نفر را -آن هم در طول فقط یک سال- پاک نگه داشت. شایان ذکر است حرف هایی مانند "درمان تضمینی"، "ترک اعتیاد در چهار ساعت"، "ارسال دارو به شهرستان" و "کپسول های ماهواره ای" بیشتر به یک شوخی شبیه است. مگر میتوان یک معتاد با بیماری مزمن را در چهار ساعت درمان کرد؟ درمان اعتیاد حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد.

 

 

برای حفاظت از فرزندانمان آگاهی و توانمندی های ضروری زندگی مانند مهارت "نه گفتن"، "حل مسئله" و "تصمیم گیری" لازم است. ورزش کردن نقش پیشگیرانه دارد، اما کامل نیست. در کنار ورزش، ارتباط صمیمی با فرزند و آموزش خطرهای مواد اعتیادآور، پرهیز از مصرف سیگار و قلیان نیز از ضرورت های پیشگیری از اعتیاد محسوب میشود.

کمپ های ترک اعتیاد و مسائل جنسی در بازگشت به اعتیاد نقش بارزی دارند؛ لذا نیاز است با تأکید و نظارت بیشتر بر کمپ های ترک اعتیاد، بازگشت به اعتیاد را کاهش داد.

درحال حاضر در ایران آمار دقیقی از اینکه چند درصد از معالجه شوندگان مجددا به مواد مخدر بازگشت دارند وجود ندارد، اما آمار افزایش مبتلایان به مصرف مواد مخدر در کشور میتواند بیانگر این باشد که روشهای درمانی انجام شده تاکنون موفقیت آمیز یا جامع نبوده است.

 

چند توصیه به والدین برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان:

  • دوستان فرزندانتان را بشناسید
  • در منزل قانونگذاری کنید
  • با فرزندانتان (با توجه به سنش) بی پرده و صریح در مورد مواد مخدر و روانگردان ها صحبت کنید
  • با فرزندانتان رابطه عمیق دوستی ایجاد کنید
  • فرزندانتان را به انجام دادن فعالیت های ورزشی ترغیب کنید
  • اعتقادات مذهبی فرزندانمان را تقویت کنیم

دکتر عبدالرحیم اسداللهی عضو هیات علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشکده بهداشت


برای مشاهده پفلت با این موضوع اینجا کلیک نمایید.

برای مشاهده کلیپ با این موضوع اینجا کلیک نمایید./ برزگری

پایان خبر
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 62536
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید