متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1402/11/01
  • - تعداد بازدید: 70
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت

بررسی ارتباط بین سلامت معنوی باکیفیت زندگی، استرس، اضطراب و افسردگی زنان شاغل

مدیرگروه بهداشت عمومی ازبرگزاری جلسه دفاع از پایان نامه وفارغ التحصیلی دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش جامعه نگر در نظام سلامت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر "علی خانی جیحونی " گفت: "پری سعیدی " پایان نامه خود را با عنوان " بررسی ارتباط بین سلامت معنوی باکیفیت زندگی، استرس، اضطراب و افسردگی زنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهر ایذه" به راهنمایی دکتر"طیبه رخشانی" به اتمام رساند و موفق به دفاع گردید.

 

دکتردرخشانی عضو هیات علمی گروه بهداشت عمومی دانشکده با اعلام این خبر گفت: اشتغال زنان دو پیامد مهم‌ داشته‌ است‌، از یک‌ سو موجب‌ بالارفتن‌ میزان تحصـیلات زنـان، آموختن‌ مهارتهای مختلف‌، بهبود وضع‌ کار، گرایش‌ زنان به‌ استقلال اقتصادی و افزایش‌ عزت نفس‌ آنان شده است‌. از سوی دیگر کار در خارج از خانه‌، پیامد های منفی مانند استرس، اضطراب به همراه دارد که منجر به کاهش کیفیت زندگی این گروه می شود .

او ادامه داد: ورود زنان به بازار کار در کنار مزیت هایی که دارد می تواند منجر به ایجاد پیامدهایی مانند استرس، اضطراب و افسردگی شود که در نهایت باعث کاهش کیفیت زندگی می شود، در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند وجود سلامت معنوی در زنان می تواند به عنوان عامل محافظتی باشد، لذا اثبات وجود چنین ارتباطی در زنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهر ایذه احساس شد، بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت معنوی باکیفیت زندگی، استرس، اضطراب و افسردگی زنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهر ایذه طراحی و اجرا شد. این مطالعه مقطعی – همبستگی بر روی 500 نفر از زنان شاغل در مراکز بهداشت شهر ایذه در سال 1401 انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان داد؛ بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد و می توان با انجام مداخلاتی مبتنی بر ارتقا سلامت معنوی منجر به بهبود کیفیت زندگی در زنان شاغل شد. علاوه بر این نتایج این مطالعه نشان داد که بین سلامت معنوی و متغیرهای روان شناختی استرس، اضطراب و افسردگی رابطه معکوس معنی دار وجود دارد و می توان با شناخت عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی با نقش تعدیل گر سلامت معنوی منجر به بهبود وضعیت روان شناختی زنان شاغل شد. احتمالا، نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند برای زنان شاغل و خانواده هایشان، مورد استفاده قرار گیرد و نیز اطلاعاتی برای طراحی و برنامه ریزی مداخلات پیش گیری از بروز اختلالات روان شناختی در اختیار سازمانهای زیربط همچون وزارت بهداشت، مدارس، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی درمانی ارائه دهد.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 93430
کلیدواژه