متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/03/31
  • - تعداد بازدید: 2642
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بیماری بوتولیسم چیست؟

بیماری بوتولیسم چیست؟

معرفی بیماری

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، بیماری بوتولیسم ناشی از مسمومیت با پروتئین نوروتوکسین ترشح شده از کلستریدیوم بوتولینوم (باسیل بزرگ گرم مثبت و بی هوازی اجباری مطلق) بوده که با تاثیر بر سیناپس های اتونومیک و محل اتصال اعصاب عضلانی محیطی سبب ضعف عضلانی و فلج شل پایین رونده و در صورت عدم درمان، با تاثیر برعضلات تنفسی سبب وقفه تنفسی و مرگ سریع می شود.

 

کلستریدیوم بوتولینوم در خاک و رسوبات دریایی در سراسر دنیا یافت میشود و می تواند در دستگاه گوارش ماهی ها، پرندگان و پستانداران تجمع پیدا کند. توکسین بوتولینوم قوی ترین و کشنده ترین توکسین دنیاست.

 

عادات غذایی نقش عمده ای در ابتلا به این بیماری دارند. مهم ترین علت بیماری در ایران، مصرف غذاهای دریایی، پس از آن مصرف پنیرکیسه ای و کشک خانگی و سپس مصرف کنسرو های تن ماهی و کنسروهای زیتون وارداتی است. شایع ترین علت بروز بوتولیسم در استان گلستان ماهی شور و در استان گیلان اشپل ماهی است. بیشترین موارد بروز بوتولیسم به ترتیب در استان های گیلان، گلستان، همدان، تهران، آذربایجان غربی و البرز اتفاق افتاده است.

 

علائم بالینی

 

دوره کمون معمول بیماری 12 تا 36 ساعت است. شکایات عصبی مشخصه بوتولیسم عبارتند از: فلج عضلات خارجی و داخلی چشم (که منجر به دوبینی میشود)، افتادگی پلک، گشاد شدن مردمک ها و عدم واکنش به نور، عدم ترشح بزاق و خشک شدن مخاط دهان، گرفتگی صدا هنگام حرف زدن، اشکال در بلع غذا، یبوست مداوم (ناشی از فلج اعصاب اتونوم)، اشکال در ادرار کردن و ضعف عضلات تنفسی.

 

بیماران معمولاً هوشیار هستند و نسبت به زمان و مکان آگاهی دارند؛ ولی ممکن است گیج، بیقرار و مضطرب باشند.

معمولاً تب وجود ندارد. رفلکس Gag ممکن است از بین رفته باشد و رفلکس های وتری عمقی ممکن است طبیعی و یا کاهش یافته باشد.

 

پیشگیری

 

ü       بررسی غذاهای مشکوک به آلودگی با عامل بیماری زا و نمونه برداری در محل.

ü       معاینه کلیه افرادی که از نظر بروز علائم با بیمار، منبع غذایی مشترکی داشته اند.

ü       تخلیه محتویات دستگاه گوارش کسانی که از غذای مشکوک استفاده کرده اند، با شستشوی گوارشی و تنقیه و تحت نظر قراردادن آنها و درصورت لزوم استفاده از سرم پلی والان جهت موارد تماس بدون علامت.

ü       نگهداری مواد غذایی مشکوک در شرایط ویژه و عدم استفاده از آنها و معدوم کردن آن ها پس از مثبت شدن نمونه های آزمایش شده و دفن قوطی های غذایی آلوده در عمق زیاد.

با توجه به اهمیت رعایت شرایط مناسب نگه داری مواد غذایی در پیشگیری از بیماری ، آموزش جمعیت عمومی برای رعایت بهداشت مواد غذایی به ویژه در مناطقی که شیوع بیماری بالا است حائز اهمیت است./برزگری

 

فاطمه گودرزی کارشناس گروه اپیدمیولوزی دانشکده بهداشت

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 62341
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید