دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
آسیب پذیری کودکان در برابر صدمات ترافیکی
وقوع تصادفات ترافیکی و صدمات ناشی از آن یکی از چالشهای مهم برای جوامع بشری می باشد که هزینههای اقتصادی قابل ملاحظهای را برای دولتها ایجاد میکند، علی الخصوص کشورهای درحال توسعه را بیشتر تحت تاثیر قرار میدهد. متاسفانه ایران به عنوان کشوری میباشد که شاهد افزایش نرخ تصادفات ترافیکی است.
یونیسف گزارش کرد: تصادفات رانندگی دومین عامل مرگومیر در کودکان طیف سنی 5-9 سال میباشد با این حال بیشترین نرخ مرگومیر در سنین 15-19 سال است. همچنین شبکهی همکاری جهانی بار بیماری اعلام کرد که در بین کودکانی که 0-14 سال سن دارند 93700 نفرکودک در اثر تصادفات ترافیکی جان باختهاند.
جراحات به علت تصادف عامل اصلی مرگ و ناتوانی اکتسابی در کودکان میباشد. کودکان کوچکتر بطور خاصی بیشتر در معرض خطر زیر گرفته شدن توسط وسایل نقلیه هستند. لذا زیرگرفته شدن توسط وسیلهی نقلیه عامل اصلی مرگومیر و ناتوانیهای کودکان در کشورهای مختلف میباشد.
در بین کودکان، آنهایی که در مقطع پیش دبستانی هستند خطر مرگ بیشتری نسبت به سایرین دارند، در سنین نوجوانی این نرخ دو برابر میشود چرا که آنها به عنوان عابر پیادهی مستقل حرکت می کنند. در نتیجه اطمینان از ایمنی کودک در خیابان یکی از اولویتهای مهم بهداشت عمومی است چرا که میتواند از عواقب نامطلوب جسمی، روانی و اجتماعی جلوگیری کند و همچنین راه رفتن در کودکان را تقویت میکند و فعالیت بدنی این دوران را افزایش میدهد.
کودکان چون در برابر آسیبهای ترافیکی و خطر ناتوانی طولانی مدت (دائم) آسیب پذیراند به همین دلیل این امر میتواند تأثیر منفی عمیقی بر کیفیت زندگی کودکان داشته باشد. با هدف کاهش مرگومیر در تصادفات که تعداد قابل ملاحظهای از آنها در کودکان سنین مدرسه هنگام رفت و آمد به مدرسه و در نزدیکی آن اتفاق میافتد، مسئولان، والدین و مدیران مدارس باید تمام اقدامات لازم را اجرا کنند. پس برای تمام کودکان شرکت کننده در ترافیک خیابان باید تمهیدات لازم برای آموزش فعال و غیر فعال محیا باشد.
دکتر لیلا قهرمانی استاد گروه ارتقا سلامت و آموزش بهداشت دانشکده بهداشت
نظر دهید