متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/02/17
  • - تعداد بازدید: 98
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

اثرات مفید آموزش رفتاری والدین بر کنترل مهاری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه، بیش فعالی

بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی دوران کودکی است که با بیش فعالی، تکانشگری ، کمبود توجه  مشخص می شود. این کودکان  کمتر سازگارند، منفی ترند، سرسخت و رئیس هستند طغیان‌های خلقی دارند تحمل ناامیدی کم و کمتر قادر به پیروی از دستورات والدین هستند. از 2 طریق میتوانند به درمان آنها کمک کردند مورد اول درمان دارویی و مورد دوم از طریق آموزش رفتاری والدین کودکان می باشد. در آموزش رفتاری،  والدین  تشویق می شوند تا ارتباط مثبت والد-کودک را افزایش دهند همچنین  به آنها راهبردهای مدیریتی خاصی را برای مقابله با مشکلات رفتاری کودکان آموزش داده می شود .

 

مطالعات نشان داده اند که کنترل مهاری نسبت به سایر عملکردهای شناختی مانند حافظه فعال پایه نسبت به درمان‌های ADHD روانی-اجتماعی انعطاف‌پذیرتر است. همچنین کودکان گروه آموزش دیده در تکلیف انتخاب پاسخ درمقایسه با روش بازداری پاسخ بهتر عمل کردند. در این مطالعه که در سال 2023در کشور ژاپن بر روی 30 کودک مبتلا به ADHD  انجام گرفت نشان داده شده است که آموزش رفتاری والدین به مدت 13 هفته پشت سر هم به مدت 2 ساعت در هفته از طریق کنترل مهاری رفتارهای بیش فعالی کودک را کاهش نداده است اما رفتارهای بی توجه کاهش یافته است و علائم ADHD و استرس والدین و فرزندپروری منفی کاهش یافته است .

این گزارش از جلسه ژورنال کلاب "محدثه مردانه" دانشجوی ارشد آموزش بهداشت با عنوان " اثرات مفید آموزش رفتاری والدین بر کنترل مهاری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی" به راهنمایی دکتر "محمد حسین کاوه " از گروه ارتقاء سلامت دانشکده استخراج گردیده است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 101120
کلیدواژه