متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/10/13
  • - تعداد بازدید: 1199
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

برآورد موارد مرگ از حوادث ترافیکی شیراز

برآورد موارد مرگ از حوادث ترافیکی شیراز با استفاده از روش صید باز صید سال 1398

  برآورد موارد مرگ از حوادث ترافیکی شیراز با استفاده از روش صید باز صید سال 1398

سوانح ترافیکی چالش های جدی در سلامت عمومی در سراسر جهان ایجاد می‌کند، برآورد ها نشان می‌دهند که آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ در همه گروه های سنی در سطح جهان است و احتمالاً تا سال 2030 به هفتمین عامل مرگ و میر تبدیل می‌شود. در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط گزارش میزان مرگ و میر و صدمات جاده ای ناقص است. بنابراین شناسایی وضعیت مرگ و میر در راه ها برای انجام مداخله موثر و کاهش هزینه ها و صدمات ناشی از آن ضروری است. از این رو مطالعه حاضر جهت برآورد موارد مرگ از حوادث ترافیکی در شهر شیراز، (مرکز استان فارس) که دارای بالاترین آمار مرگ سالیانه حوادث ترافیکی در کشور می‌باشد انجام گرفت.

 

در این مطالعه کلیه موارد فوتی ناشی از حوادث ترافیکی شیراز در سال 1398 که توسط بیمارستان های مرکزی شیراز (رجایی، چمران و نمازی) و پلیس راهور ثبت شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در طول دوره مطالعه، بیمارستان ها در مجموع 280 مورد و پلیس راهور 110 مورد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را ثبت کرده بودند. برآورد تعداد کل مرگ ناشی از سوانح در سال 1398 برابر با 438 نفر بود. براساس نتایج مطالعه ما سیستم ثبت آمار بیمارستان به ترتیب 9/63 درصد و پلیس راهور 1/25 درصد موارد مرگ حوادث ترافیکی شیراز را پوشش داده بودند. بر اساس نتایج مطالعه حاضر در مواردی مثل زمان بروز حادثه ، اواخر هفته و فصل زمستان داده های سیستم پلیس راهور متفاوت با بیمارستان عمل کرده بودند و دارای بیشترین میزان کم شماری بودند.

در نهایت برای کاهش میزان کم گزارش دهی، پیشنهاد می کنیم با ثبت شناسه ملی متوفیان در هر دو سامانه و هماهنگی برای تبادل اطلاعات، نسبت به اصلاح سامانه ثبت نام اقدام شود. در واقع ارزیابی کیفی دلایل عدم ثبت اطلاعات مرگ و میر در سامانه پلیس راهور ، تدوین طرح مداخله به عنوان عوامل مؤثر اصلاح شده، اجرای طرح های تحقیقاتی برای افزایش پوشش، ارتقای کیفیت ثبت می تواند به بهبود دقت سیستم ثبت کمک کند. در واقع نیاز به طراحی سیستمی می‌باشد که در صورت وقوع حادثه ترافیکی همه‌ی سازمان های متولی ثبت‌‌، به این سیستم دسترسی داشته باشند و بتوانند در هنگام وقوع حادثه اقدام به ثبت آمار بکنند.

این مطلب از جلسه دفاع "معصومه دلیری" دانشجوی کارشناسی ارشد  اپیدمیولوژی به راهنمایی"دکتر محمد فرارویی " و عنوان " برآورد موارد مرگ از حوادث ترافیکی شیراز با استفاده از روش صید باز صید سال 1398" استخراج گردیده است.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 72444
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید