متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/06/19
  • - تعداد بازدید: 151
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت شیراز

بررسی تأثیر مداخله آموزشی تیم- محور بر ترویج خود مراقبتی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2؛ یک کارآزمایی شاهددار تصادفی شده خوشه ای با استفاده از نظریه‌ی شناختی- اجتماعی

 

ﺑﯿﻤﺎری دﯾﺎﺑﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان یک چالش پر اهمیت بهداشتی مطرح است که به طور گسترده زندگی روزمره مبتلایان را تحت تاثیر قرار می­دهد. روند رو به رشد این بیماری مزمن توجه ویژه ای را می­طلبد. با در نظر گرفتن این مطلب مهم که دیابت کنترل نشده به عنوان یک معضل جهانی در بهداشت عمومی شناخته شده است که با تبعات ابعاد اجتماعی-اقتصادی نیز همراه است.کنترل قند خون همچنان هدف اصلی درمانی برای پیشگیری از آسیب اندام هدف و سایر عوارض ناشی از دیابت است.

 

 

شیوع دیابت کنترل نشده در بین بیماران دیابتی بالا است و بر اساس مطالعه بررسی نظرسنجی STEPS که در سال 2021، 1/54% از افراد دیابتی در ایران کنترل ضعیف قند خون داشته اند.

توسعه­ ی خود مراقبتی از طریق توانمند سازی بیماران به عنوان رکن اساسی کنترل و پیشگیری محسوب می­شود. خود مراقبتی یکی از مهم ترین عوامل در کنترل قند خون بیماران دیابتی شناخته شده است. مدیریت دیابت می­تواند برای بیماران طاقت فرسا باشد، به خصوص زمانی که بایستی سطح گلوکز را ثابت نگه داشت. بیماران دیابتی باید طیف وسیعی از عواملی را که می­تواند در سطح قند خون آنها نقش داشته باشد در نظر بگیرند، خود مراقبتی یک طرح پیچیده است و به تعبیری توانایی فرد برای کنترل روانی اجتماعی، مدیریت مصرف دارو، اصلاح سبک زندگی و توانایی مراقبت از خود و انجام فعالیت های ضروری برای دستیابی، حفظ یا تایید سلامت ایده آل را شامل می­گردد.

از آنجا که نظریه شناختی اجتماعی، یکی از بهترین تئوری های تغییر رفتار است که با موفقیت در مطالعات متعددی که تعیین و اصلاح رفتار سالم را مورد بررسی قرار داده اند، به کار گرفته شده است و با توجه به اینکه مداخله آموزشی چند روشی مبتنی بر نظریه فوق الذکر به عنوان مناسب ترین مدل برای بررسی رفتارهای مرتبط با سلامت در میان افراد مبتلا به بیماری های مزمن شناخته شده است و موجب بهبود رفتارهای خود مدیریتی، شاخص گلیسمی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می­باشد. همچنین با در نظر گرفتن رویکرد تیمی با مشارکت بیمار با اعضای کلیدی شامل: خانواده، همتایان، پزشک و مراقب سلامت که در ارتباط مستقیم با بیمار می­باشند به عنوان روش موثری در بهبود رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت شایسته است سیاست هایی برای انجام مراقبت های بیماران دیابتی با استفاده از رویکرد تیمی همراه با مشارکت خانواده، بیمار، پزشک و مراقبین سلامت به عنوان اعضای تیم  اتخاذ گردد.

 این مطلب از از پایان‌نامه‌ی " آزاده سالمی " دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت سالمندی به راهنمایی دکتر "محمد حسین کاوه " و با عنوان" بررسی تأثیر مداخله آموزشی تیم- محور بر ترویج خود مراقبتی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2؛ یک کارآزمایی شاهددار تصادفی شده خوشه ای با استفاده از نظریه‌ی شناختی- اجتماعی در شهر بوشهر، جنوب ایران" استخراج گردیده است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 107641
کلیدواژه