متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/09/19
  • - تعداد بازدید: 38
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بررسی تأثیر مداخله ی آموزشی خودمراقبتی بر توانمندسازی زنان باردار نخست زا تحت پوشش برنامه پزشک خانواده شهرستان استهبان: کاربردی از مدل ارتقا سلامت پندر

 

در طول حیات هر زن مراحلی وجود دارد که تاثیرات عمیقی بر زندگی او برجای می گذارد که ازجمله این مراحل دوران بارداری است. انتقال به مرحله ی مادری با تغییرات مختلف فیزیولوژیکی، روانی، اجتماعی و بیومکانیکی زیادی همراه است که این دوران را به یک دوره تنش زا تبـدیل کرده و موجب وارد آمدن اثرات جبران ناپذیر جسمی و روحی بر جنین و مـادر خواهد شد که اکثریت، از طریق مراقبت های بهداشتی انجام شده توسط متخصصان بهداشتی ماهر قبل، حین و بعد از دوران بارداری قابل پیشگیری هستند. تغییرات رفتاری ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند دانش باشد. اطلاعات بهداشتی را می توان از طیف گسترده ای از منابع مختلف بدست آورد؛ اما منابع رسمی مانند مراقبت‌های بهداشتی ارائه شده رایج ترین است. اگرچه، محتوا و کفایت مراقبت های دوران بارداری با نتیجه یک بارداری سالم مرتبط است اما صرفا ارائه مراقبت های بهداشتی، نتایج مطلوب برای بارداری را تضمین نمی کند. در سال های اخیر مفهوم خودمراقبتی در فلسفه مراقبت های بهداشتی اولیه مطرح شده است. همچنین توانمندسازی مـادران بـاردار جهت سازگاری با این تغییرات، ضـروری به نظر میرسد.

 

امروزه آموزش به مددجو به عنوان بخشــی از فعالیتهای کلیه کارکنان سـیستم بهداشتی درمانی موردپذیرش قرار گرفته است. اگر زنـان آمـوزش ببیننـد، نیـروی درونـی خـود را توسعه دهند و استقلال و توانمندی خود را ارتقـاء دهند؛ بر ناملایمات و تغییـرات بـارداری فـایق آمـده و بـا بهبـود توانمندی، عملکرد فیزیکی و روانی بهتری را تجربه کـرده و در نهایت بارداری و زایمان موفقی که آرزوی هر مـادری اسـت را در پیش خواهند داشت.

با وجود اهمیت خودمراقبتی در زنان باردار، مطالعات نشان می دهد که تحقیقات جامعی برای روشن شدن مفهوم خودمراقبتی انجام نشده است، از طرفی در حوزه ارتقاء سلامت تئوریها و الگوهای زیادی وجود دارند که انتخاب تئوری یا مدل مناسب در برنامه ریزی سلامت به شناخت عوامل کلیدی و تعیین مسیر درست مداخله آموزشی می انجامد. به نظر میرسد مدل ارتقای سلامت پندر یک مدل جامع برای پیش بینی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت ارائه می کند که علاوه بر پیشگیری به مسئله ارتقای سلامت توجه بیشتری نموده است؛ بنابراین با توجه به جستجوهایی که در پایگاه های اطلاعات و سایتهای معتبر علمی صورت گرفت، برنامه ای مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر برای توانمندی خودمراقبتی در زنان باردار یافت نشد؛ لذا این مطالعه با هدف "تعیین تاثیر مداخله ی آموزشی خودمراقبتی بر توانمندسازی زنان باردار نخست زا تحت پوشش برنامه پزشک خانواده شهرستان استهبان " انجام شد.

این مطلب از پایان نامه " زهرا رضایی " دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت به راهنمایی دکتر "لیلا قهرمانی" و با عنوان "بررسی تأثیر مداخله ی آموزشی خودمراقبتی بر توانمندسازی زنان باردار نخست زا تحت پوشش برنامه پزشک خانواده شهرستان استهبان: کاربردی از مدل ارتقا سلامت پندر" استخراج گردیده است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 114310
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید