دانشکده بهداشت شیراز
بررسی تعیین ارتباط بین بیماری کبد چرب غیرالکلی با رفلکس معده
مسئول دوره ی MPH دانشکده، دکتر "علی خانی جیحونی" از برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه دو نفر از دانشجویان MPH با حضور اساتید مشاور، راهنما، داوران و اساتید گروه خبر داد .
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر خانی جیحونی گفت: جلسه دفاع از پایان نامه دکتر «مهدی خسروی» با موضوع « بررسی تعیین ارتباط بین بیماری کبد چرب غیرالکلی با رفلکس معده: مطالعه همگروهی کوهورت فسا» و مهندس «رحیم معصومی» با موضوع " بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده تغذیه ای پیشگیری کننده از کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختران دبیرستانی شیراز" از دانشجویان MPH با راهنمایی دکتر "علی خانی جیحونی" برگزار گردید.
مسئول دوره ی MPH دانشکده در این باره گفت: در خصوص موضوع پایان نامه ی دکتر خسروی باید گفت در سال های اخیر شیوع بیماری کبد چرب غیرالکلی به علت تغییر سبک زندگی و افزایش چاقی زیاد شده است؛ لذا لازم است در راستای شناسایی زودهنگام بیماری کبد چرب غیرالکلی در افراد توجه بیشتری شود و عوامل خطر مؤثر در آن را نیز شناسایی و درجهت رفع آنها و کنترل آنها اقدام کرد، نتایج این مطالعه نشان داد که 7/10 درصد شرکتکنندگان کبد چرب غیرالکلی داشتند و همینطور براساس نتایج مطالعه حاضر بین ریفلاکس معده و ابتلا به کبد چرب غیرالکلی ارتباط معنیداری مشاهده شد، علاوه بر این برخی دیگر از متغیرهای غیر قابل تعدیل مانند سن و جنسیت، ابتلا به دیابت و پرفشاری خون، و برخی دیگر از متغیرهای قابل تعدیل مانند شاخص توده بدنی، داشتن فعالیت، مصرف سیگار با ابتلا به کبد چرب غیرالکلی ارتباط معنیداری داشتند، ازآنجا که متغیرهای غیر قابل تعدیل را نمیتوان کنترل کرد لازم است تا تمرکز بر روی متغیرهای قابل تعدیل مانند فعالیت بدنی باشد، و افراد را تشویق به داشتن فعالیت بدنی و کاهش شاخص توده بدنی کرد.
در رابطه با اهمیت موضوع پایان نامه ی مهندس معصومی می توان گفت مطالعات مختلف انجام شده؛ بیان گر عدم وجود نگرش و رفتار پیش گیری کننده نسبت آنمی فقر آهن در دختران گروه سنی 19-14 سال هستند؛ براساس نتایج این مطالعه مداخله آموزشی براساس تئوری برنامه ریزی شده با تمرکز بر رفتار پیش گیری از آنمی فقر آهن در دختران 19-14 ساله شد و استراتژی های آموزشی به کار رفته منجر به بهبود وضعیت سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی (نگرش، هنجارهای انتزاعی، قصد رفتاری، قصد رفتاری کنترل شده) و بهبود رفتار نسبت به پیش گیری از آنمی فقر آهن در گروه آزمون، شده است. احتمالا، نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند برای دانش آموزان و خانواده هایشان، مورد استفاده قرار گیرد و نیز اطلاعاتی برای طراحی و برنامه ریزی مداخلات پیش گیری از آنمی فقر آهن دانش آموزان در اختیار سازمان های ذیربط همچون آموزش و پرورش، مدارس، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی درمانی و کلنیک های تغذیه، قرار دهد.