دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
تأثیرمداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از کووید-19
تأثیرمداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از کووید-19
یکی از جنبههای مهم بیماری کووید -19، انتشار بسیار سریع آن از طریق ریز قطرات منتشر در هوا و سطوح و اشیای آلوده با این ریزقطرات هست که لزوم رعایت بیشازپیش بهداشت فردی و اجتماعی را نشان میدهد.مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از کووید-19در پرسنل بهداشتی شهر آبادان انجام شد.
در طی مطالعهای که با هدف بررسی تأثیرمداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از کووید-19در پرسنل مراکز بهداشتی-درمانی در شهر آبادان در سال 1400 انجام گرفت، که بر روی 250 نفر از پرسنل بهداشتی-درمانی شهر آبادان؛ ایران (125 نفر گروه کنترل و 125 نفر گروه مداخله) در سال 1400 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، ابزار گردآوری اطلاعات حاوی سوالاتی در زمینه متغیرهای دموگرافیک، آگاهی ،سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی(حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع و منافع درک شده، خودکارآمدی ) و رفتار بود. پرسشنامه قبل و 1ماه بعد از مداخله توسط هردو گروه تکمیل شد. گروه مداخله ی4 جلسه آموزشی 50 دقیقه ای را دریافت کردند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نسخه22 نرم افزار spss و آزمون های توصیفی ، Independent Sample t-test ، Paire Sample t-testو کای اسکوئر استفاده شد. در نهایت، یافتههای این پژوهش نشان دادکاربرد مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری کووید-19 مفید و سودمند بودو هم چنین این مدل می تواند به عنوان چهارچوبی برای طراحی، اجرا و پایش برنامه های بهداشتی –درمانی مفید و سودمند باشد.
این مطلب از جلسهی دفاع از پایاننامهی "امین نامداری" دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش جامعهنگر به راهنمایی دکتر "علی خانی جیحونی" و دکتر "طیبه رخشانی" با عنوان بررسی تأثیرمداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از کووید-19در پرسنل مراکز بهداشتی-درمانی آبادان در سال 1400 استخراج گردیده است.
نظر دهید