متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/03/11
  • - تعداد بازدید: 2066
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تاثیر آموزش بر دیدگاه میانسالان درمورد برنامه های غربالگری

تاثیر آموزش بر دیدگاه میانسالان درمورد برنامه های غربالگری

 

برنامه های غربالگری به عنوان یکی از روشهای پیشگیری سطح دو میتواند با هدف شناسایی سرطان در مراحل اولیه و قابل درمان، موجب افزایش بقای افراد گردد.

شواهد نشان میدهد سطح دانش، نگرش و اعتقادات در زمینه عوامل خطر و بیماری‌‌ها به طور معنی داری با انجام رفتارهای غربالگری مرتبط است. با توجه با اینکه میانسالان از گروه‌های پرخطر بیماری هستند اجرای مداخلات آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی میتواند به‌عنوان یک استراتژی مناسب جهت افزایش مشارکت افراد در غربالگری سرطان موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین با توجه به تاثیر آموزش بر میزان مشارکت در غربالگری سرطان کولورکتال و کاهش اضطراب ناشی از آن، یک مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی از طریق ایجاد کمپین ها بر اضطراب ناشی از سرطان و میزان مشارکت میانسالان در غربالگری سرطان کولورکتال در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش شهرستان پارسیان انجام گرفت.

نتایج مداخله آموزشی بیانگر تأثیر آموزش مبتنی بر HBM بر میزان مشارکت گروه مورد مطالعه در برنامه غربالگری سرطان کولورکتال بود. از همین روی میتوان نتیجه گرفت که آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر غربالگری سرطان و اضطراب ناشی از بیماری مؤثر می‌باشد.

این مطلب از جلسه دفاع "محمد هادی شفیعی" دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت به راهنمایی دکتر "مهین نظری" و عنوان "بررسی تأثیر مداخلة آموزشی از طریق کمپین بر اضطراب سلامت ناشی از سرطان و میزان مشارکت میانسالان در غربالگری سرطان کولورکتال - کاربردی از مدل اعتقاد بهداشتی" استخراج گردیده است./برزگری 

دکتر مهین نظری عضو هیات علمی گروه ارتقا سلامت دانشکده بهداشت

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 61399
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید